Jakub Milszewski
Stena Estelle, nowy prom Steny Line, po raz pierwszy zawitał dziś w Porcie Gdynia w ramach próbnego cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym, z którego od niedzieli będzie kursować do Karlskrony.
Stena Estelle, nowy prom Steny Line, po raz pierwszy zawitał dziś w Porcie Gdynia w ramach próbnego cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym, z którego od niedzieli będzie kursować do Karlskrony.
Stena Estelle w połowie sierpnia przybyła do Gdańska ze stoczni w
Chinach. W gdańskiej stoczni Remontowej prom przechodził ostatnie
przygotowania do wejścia na linię Gdynia – Karlkrona. Zanim to jednak
nastąpi, dziś, w poniedziałek 29 sierpnia, jednostka po raz pierwszy
zacumowała przy Publicznym Terminalu Promowym w Gdyni, skąd od niedzieli
będzie odpływać w ramach regularnego serwisu.
Nowy prom
przepłynął przez bramę Portu Gdynia około godziny 10:15, kilka minut
później zawrócił na obrotnicy na wysokości Publicznego Terminala
Promowego, po czym przybił do nabrzeża. Operację pierwszego próbnego
cumowania obserwowała grupa pracowników Portu oraz Steny Line. Po
zacumowaniu otwarto klapy obu ładowni – górnej i dolnej – i po rampie na
prom wjechały próbnie pierwsze pojazdy. Doprowadzono także rękaw
pasażerski.
Po technicznej weryfikacji wszystkich systemów i
możliwości cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym Stena Estelle
jest już niemal gotowa do rozpoczęcia regularnego serwisu. Pierwszy
oficjalny rejs rozpocznie się w niedzielę 4 września. Zanim to nastąpi,
jednostkę czeka jeszcze jedno wydarzenie – oficjalne nadanie imienia,
które zaplanowane zostało na sobotę 3 września.
Stena Estelle
to nowa, 240-metrowa jednostka klasy E-Flexer. Wraz z bliźniaczym
statkiem Stena Ebba, który zostanie przekazany przewoźnikowi w dalszej
części roku, jest największym E-Flexerem jaki dotąd zbudowano. Prom
oferuje 263 kabiny, miejsce dla 1200 pasażerów oraz pojemność ładunkową
wynoszącą 3600 metrów. Podobnie jak wszystkie statki typu E-Flexer,
Stena Ebba i Stena Estelle mają zoptymalizowaną konstrukcję kadłuba,
śruby napędowej i sterów dla zwiększenia ich wydajności. Są to także
jednostki, które w przyszłości mogą być przystosowane do zasilania
paliwem alternatywnym. Nowe statki zapewnią zwiększenie przepustowości
trasy Gdynia-Karlskrona w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania klientów
na przewozy w rejonie południowego i wschodniego Bałtyku.
–
Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy zaprezentować nowy prom Stena
Estelle, który rozszerzy naszą ofertę zarówno dla klientów frachtowych,
jak i pasażerów. Ten zupełnie nowy statek jest najnowocześniejszym w
naszej flocie i nie ma sobie równych pod względem pojemności, wydajności
i usług. Dzięki takim nowym promom jak Stena Estelle oraz jej
bliźniacza jednostka Stena Ebba, która do Polski zawita w listopadzie
tego roku, otwieramy nowe możliwości nie tylko dla rozwoju naszej firmy
oraz linii Gdynia-Karlskrona, ale także dla rozwoju biznesów naszych
klientów w tej części Europy – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor
zarządzający Stena Line Polska.
Promy linii Stena Line od
czerwca tego roku odpływają z nowego Publicznego Terminala Promowego w
Gdyni. Obiekt, będący jedną z ważniejszych inwestycji Zarządu Morskiego
Portu Gdynia w ostatnich latach, jest zlokalizowany przy wejściu do
portu, przy nabrzeżu Polskim, w bezpośrednim sąsiedztwie Muzeum
Emigracji. Na 6 ha znalazł się główny budynek terminala, plac postojowy i
cała niezbędna infrastruktura do obsługi promów.
Jak podaje sam port, lokalizacja terminala sprzyja rozwojowi sektora frachtowego, a także daje możliwość wdrożenia w przyszłości rozwiązań intermodalnych w relacji prom-kolej ze względu na bliskość linii kolejowej. Nowy terminal umożliwia też wprowadzenie nowoczesnych usprawnień operacji portowych, jakimi są na przykład bramy inteligentne Smart Gate, automatyzujące odbiór i zdawanie naczep. Terminal pozwoli także na zasilanie jednostek z lądu podczas postoju, co pozwoli na znaczne obniżenie emisji spalin. Z perspektywy pasażerów promów ważne jest z kolei, że nowy terminal znajduje się stosunkowo blisko centrum miasta, oferuje także więcej miejsca i poczekalnię z widokiem na morze.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych