pc
Po ponad siedmiu godzinach rozmów na szczycie przywódcy państw UE dalej nie mogą znaleźć porozumienia ws. migracji. Z informacji ze źródeł dyplomatycznych wynika, że spierają się dwie grupy krajów: te niechętne relokacji i te, które chciałby takiego mechanizmu.
W bloku państw domagających się zapewnienia dobrowolności relokacji jest osiem krajów, w tym Polska wraz z Grupa Wyszehradzką. Sprawa ta początkowo miała w ogóle nie być dyskutowana na szczycie, ale w związku ze znaczącymi zmianami wprowadzonymi we wynikach końcowych na żądanie Włoch zapisy dotyczące relokacji, początkowo dość mgliste, zostały wzmocnione. To spowodowywało reakcję przeciwników tego rozwiązania.
Źródła dyplomatyczne relacjonowały w piątek nad ranem, że jest za to akceptacja wśród państw UE na utworzenie centrów kontroli migrantów w Europie w krajach basenu Morza Śródziemnego. Miałby być one finansowane przez wszystkie państwa UE.
Przybywający do Europy mieliby do nich trafiać i tam, ci którzy mają szanse na azyl byliby oddzielani od migrantów ekonomicznych. Ci drudzy byliby odsyłani do krajów pochodzenia. Państwa UE na zasadzie dobrowolności miałby dzielić między siebie azylantów z tych centrów. "Ta dobrowolność będzie kosztowała" - powiedział PAP dyplomata jednego z krajów UE zwracając uwagę, że kraje, które nie będą partycypować w podziale uchodźców będą musiały więcej wyłożyć na utrzymanie ośrodków.
Przywódcy zgadzają się też co do pomysłu regionalnych platform w Aryce Północnej, gdzie również mieliby trafiać uratowani na morzu.
Dyplomaci relacjonowali, że niezadowolona niemiecka delegacja bo w dyskusjach „zagubiona została” sprawa migracji wtórnej, która jest głównym problemem dla Niemiec. Kanclerz Angela Merkel chce jednak podpisywać umowy z krajami unijnymi, by migranci, którzy zostaną zatrzymani na granicy jej kraju byli odsyłani do tego państwa, w którym zostali zarejestrowani. Zaostrzenia polityki migracyjnej od szefowej niemieckiego rządu domaga się siostrzana partia CDU bawarska CSU.
Rosnieft straszy Niemców rosnącymi cenami paliw
Elektroniczne dokumenty przewozowe (blockchain)
Czarny rynek tankowców
Morawiecki: chcemy odbudowywać przemysł stoczniowy, morski i portowy
Wsparcie dla lokalnego biznesu w Centrum Obsługi Przedsiębiorców Agencji Rozwoju Przemysłu w Gdyni
Co po ponownym uruchomieniu Nord Stream 1.? Rząd Niemiec oczekuje pełnych dostaw gazu