pc
Przewodniczący Izby Reprezentantów USA, Republikanin Paul Ryan powiedział w środę, że NATO "jest nieodzowne", ale prezydent Donald Trump miał rację, krytykując Niemcy za niedostateczne nakłady na obronę. Dodał, że cła nie rozwiążą sporu handlowego z Chinami.
"NATO jest nieodzowne. Jest równie ważne teraz, jak wcześniej (...). Prezydent ma rację wskazując, że nasi natowscy sojusznicy powinni realizować swe zobowiązania, czyli (wydawać) dwa procent PKB na obronę" - powiedział Ryan.
Przyznał, odnosząc się do decyzji Trumpa o nałożeniu kolejnych ceł na Pekin, że Chiny w istocie "kradną własność intelektualną i angażują się w nieuczciwe praktyki handlowe", dodał jednak, że stosowanie wobec nich taryf odwetowych "nie jest właściwym rozwiązaniem".
Wcześniej w środę Trump, który bierze udział w szczycie NATO w Brukseli, ostro skrytykował kraje Sojuszu za zbyt niskie nakłady na obronność i ocenił, że Niemcy mogłyby podnieść je od razu, ale zamiast tego płacą miliardy za import gazu z Rosji.
Również w środę biuro przedstawiciela USA ds. handlu ogłosiło wykaz chińskich produktów, których import do USA wart jest około 200 mld dolarów rocznie, a które mogą zostać objęte 10-procentowymi taryfami.
Trump groził już wcześniej nałożeniem tych ceł w związku z brakiem zmian w polityce handlowej Chin oraz odwetem Pekinu na wprowadzone wcześniej przez Waszyngton karne 25-procentowe taryfy na chiński eksport wart 34 mld dolarów rocznie. Taryfy te weszły w życie w ubiegłym tygodniu, a Chińczycy nałożyli cła odwetowe na amerykański eksport o podobnej wartości.
"Economist" napisał niedawno, że Ryan należy do sporej grupy republikańskich kongresmenów, których Trump uznaje za nielojalnych; "to jeden z powodów, dla których rekordowa liczba Republikanów w Kongresie (40), włącznie z przewodniczącym Izby Reprezentantów Paulem Ryanem, nie będzie się ubiegała o reelekcję" - wyjaśnia tygodnik.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi