• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu podają wyniki za rok 2021 [WIDEO]

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu podają wyniki za rok 2021 [WIDEO]

ak, jm

17.01.2022

W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowują wyniki za 2021 rok. W konferencji udział biorą ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski wraz z prezesami portów morskich: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.

Pokaż cały artykuł
Porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu podają wyniki za rok 2021 [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie władze portów morskich podsumowują wyniki za 2021 rok. W konferencji udział biorą ministrowie Marek Gróbarczyk oraz Grzegorz Witkowski wraz z prezesami portów morskich: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście.

Konferencję rozpoczął minister Marek Gróbarczyk. Ogłosił, że trzy największe polskie porty morskie na Bałtyku przeładowały w 2021 roku łącznie 113 milionów ton towarów, co jest wynikiem rekordowym i stanowi 9-proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do wyników z poprzednich lat - w 2020 roku było to 103,8 mln ton, zaś w rekordowym 2019 - 108,4. Jest to także o 46 proc. więcej od 2015 roku. Na ogólny wynik 113,1 miliona ton złożyło się 53,2 miliony ton przeładowane w Porcie Gdańsk, 33,2 miliony ton w Porcie Szczecin-Świnoujścei oraz 26,7 milionów ton w Porcie Gdynia. Gróbarczyk podkreślił, że ten wynik został osiągnięty w czasie pandemii. Minister złożył także podziękowania zarządom portów Szczecin-Świnoujście, Gdynia i Gdańsk oraz operatorom terminali funkcjonujących w portach.

Gróbarczyk podał także, że terminal DCT jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Łącznie polskie terminale przeładowały ponad 3 miliony TEU.

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury dodał, że rekordowe wyniki polskich portów nie są zaskoczeniem. Nawiązał także do szeroko zakrojonych inwestycji oraz planów inwestycyjnych dotyczących polskiego wybrzeża. - Nie będziemy szczędzić ani złotówki zainwestowanej w gospodarkę morską - powiedział Witkowski.

Port Gdańsk

Po wystąpieniu Witkowskiego przyszła pora na szczegółowe przedstawienie wyników portów, poczynając od Portu Gdańsk. Reprezentuje go prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

W Gdańsku w 2021 roku wrosły przeładunki w praktycznie wszystkich grupach. Przeładowano o 37,9 proc. więcej paliw płynnych (łącznie 18 854,6 tys. ton), 10,1 proc. więcej kontenerów (łącznie 2 117 829 TEU), aż o 795,6 proc. więcej drewna (łącznie 106,9 tys. ton), o 5,5 proc. więcej drobnicy (łącznie 23 318,5 tys. ton) oraz o 7,6 proc. więcej zboża (łącznie 1 612,8 tys. ton).

Greinke podał także, że Port Gdańsk jest w dalszym ciągu trzecim portem na Bałtyku po rosyjskich Ust Ługa i St. Petersburg, przy czym ten drugi jest już w zasięgu Gdańska. - Interesuje nas miejsce w pierwszej dziesiątce w Europie. W tej chwili jesteśmy na miejscu 18 - mówił Greinke. Nawiązał do inwestycji realizowanych w Porcie Gdańsk, które powinny dodatkowo poprawić wyniki przeładunkowe.

Port Szczecin-Świnoujście

Dla portów Szczecin-Świnoujście rok 2021 również był bardzo udany. Prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Krzysztof Urbaś poinformował, że spółki przeładunkowe obsłużyły 33,2 mln ton ładunków osiągając tym samym rekordowy wynik  z 2018 roku.

Porównując dane r/r, wypracowany w 2021 roku wynik jest o 6,6 procent lepszy wobec 2020.

- Wyrównaliśmy najlepszy wynik przeładunków z roku 2018 - podał Urbaś. - Do pobicia rekordu zabrakło nam dwóch ładowni na statku typu Panamax.

Największy udział w obrotach stanowiły przeładunki drobnicy: 55 procent. Znakomite są również wyniki drobnicy promowej - tu zanotowano wzrost o 10,6 procent r/r.

Dwucyfrowy wzrost zanotowały także przeładunki rudy i węgla, na plusie odpowiednio o 12,2 i 11,8 procent r/r. W roku 2021 do portów Szczecin-Świnoujście zawinęło 6 756 statków o łącznym GT 108 245 600, tj. więcej o 2,4 procent wobec 2020 roku.

Urbaś podał, że w Terminalu Promowym w Świnoujściu przeładunki w ciągu dekady wzrosły o 139 proc. Jest to najdynamiczniej rozwijający się terminal promowy w Polsce. - Terminal jest rozbudowywany, w tym roku oddane zostanie najdłuższe na Bałtyku stanowisko. W planach jest kolejne, numer 6 - mówił prezes Urbaś.

Zakończone zostały prace związane z pogłębianiem toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Towarzyszą im budowy nowych i przebudowy nabrzeży w Szczecinie. W obu portach trwają także prace związane z obsługą kolejową. Urbaś mówił także o koncepcjach budowy głębokodownego terminalu. Podał, że za 3-4 lata taki terminal powinien być gotowy.

Port Gdynia

Port Gdynia reprezentował prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj. Prezes podkreślił, że to szósty kolejny rok wzrostów w Gdyni.

Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 roku wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych - wzrost o 14,9 proc do 16 207 tys. ton - oraz ropy i przetworów naftowych - aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Omawiając wzrost ładunków drobnicowych podzielonych na kategorie Sadaj przypomniał o rozbudowie nowego publicznego terminalu promowego, który umożliwi przyjmowanie nowych, większych jednostek ro-ro.

Prezes Sadaj poinformował, że za wzrostami stoją m.in. kwestie inwestycyjne. W zeszłym roku, poza nowym terminalem promowym, zakończyła się inwestycja elektryfikacji dostępu kolejowego do zachodniej części portu. Częściowo odebrana jest także rozbudowa placów manewrowo-składowych, które będą wykorzystywane m.in. do obsługi kontenerów, ale także konstrukcji offshore.

Do Gdyni w 2021 roku zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów (w 2020 roku był tylko jeden). - Pogłębianie basenów wewnętrznych w Porcie Gdynia umożliwi wpływanie do portu największych jednostek kontenerowych - zapowiedział Sadaj. - Mamy solidne podstawy i świetne perspektywy rozwojowe. Jesteśmy przekonani, że czeka nas kolejne 100 lat rozwoju Portu Gdynia - dodał.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.