ew
Unia Europejska podpisała umowę z Port of Ystad na dofinansowanie projektu rozbudowy portu. W ramach tego samego przedsięwzięcia zmiany czekają też port w Świnoujściu. Wszystko w ramach projektu „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Swinoujscie-Ystad maritime link”.
Liderem projektu, którego ogólnym założeniem jest poprawa przepustowości na trasie Ystad-Świnoujście, jest gmina Ystad. Wśród członków konsorcjum związanego z projektem są także: Port Ystad oraz firmy Polskie LNG, GAZ System i Polferries.
W ramach przedsięwzięcia w Ystad zbudowane zostaną dwa nabrzeża wraz z przyległą infrastrukturą, pozwalające na przyjmowanie większych statków; pogłębione zostaną baseny portowe; zbudowany zostanie nowy dłuższy falochron; pojawi się też zaplecze pozwalające na bunkrowanie LNG.
Wprowadzone zmiany mają pozwolić na zwiększenie przepustowości na trasie Ystad-Świnoujście – zarówno na lądzie, jak i morzu, ale także sprawić, że realizowana w tym obszarze działalność będzie miała ograniczony wpływ na środowisko – przede wszystkim dzięki umożliwieniu bunkrowania paliwa LNG. Odpowiedzialne za to będą bezpośrednio firmy Gaz System i Polskie LNG.
Kluczowym elementem pozwalającym na osiągnięcie jednego z celów, czyli zmniejszenie wpływu na środowisko poprzez ograniczenie emisji szkodliwych związków, będzie też nowy prom Polferries, zasilany tym rodzajem paliwa. Jednostka, która ma obsługiwać połączenie Ystad-Świnoujcie, powinna być gotowa – według harmonogramu – w 2021 r.
Wartość całego projektu, związanego z modernizacją infrastruktury, wyniesie ok. 1,35 miliarda koron szwedzkich (131 milionów euro). Unijne dofinansowanie wyniesie 350 milionów SEK (34 miliony euro).
Projekt „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Swinoujscie-Ystad maritime link” wybrany został w ramach unijnej inicjatywy, w ramach której rozdysponowana zostanie suma 700 milionów euro. Pieniądze te przeznaczone mają być na projekty związane z rozwojem zrównoważonego transportu oraz innowacje.
Start projektu „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Swinoujscie-Ystad maritime link” i rozpoczęcie konkretnych działań związanych już z jego realizacją zapowiedziany został na czwartek, 24 stycznia. Wtedy w hotelu Hotel Continental du Sud w Ystad odbędzie się spotkanie, w którym udział wezmą zaangażowane w przedsięwzięcie podmioty, urzędnicy i przedstawiciele Unii Europejskiej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody