PMK
Japoński koncern żeglugowy przedstawił plan budowy bezemisyjnego samochodowca typu PCTC (Pure Car and Truck Carrier). Ma to pomóc w dalszej dekarbonizacji transportu morskiego.
NYK nazwał projekt Super Eco Ship 2050. Koncept bazuje na poprzednim projekcie statku NYK Super Eco Ship 2030, przedstawionym w 2009 roku. Został on jednak zaktualizowany o najnowsze technologie powstałe w ostatniej dekadzie.
Statek potrzebowałby jedynie 70% mocy potrzebnej do działania w porównaniu z konwencjonalnymi PCTC, dzięki zoptymalizowanemu kadłubowi zmniejszającemu tarcie wodne, zmniejszonej wadze i ogniwom paliwowym do napędu elektrycznego. Zamiast paliw kopalnych, energia dla statku pochodziłaby z energii słonecznej i wodoru wytwarzanego z odnawialnych źródeł energii. Doprowadziłoby do redukcji emisji dwutlenku węgla o 100 procent, a tym samym do powstania statku o zerowej emisji.
Konserwacja statku będzie się odbywać za pomocą cyfrowych bliźniaków (Digital Twin). Digital Twin to cyfrowa kopia procesów i systemów produkcyjnych. Dedykowane oprogramowanie umożliwia tworzenie wirtualnych reprezentacji fizycznych systemów oraz ich symulowanie.
Optymalizacja planowania trasy nie jest już działaniem na poziomie statku. Na Super Eco Ship 2050 odbywać się ona będzie w porcie i na poziomie floty, co umożliwi dokładnie zaplanowanie trasy a w całym łańcuchu dostaw. Automatyczne cumowanie i efektywna obsługa ładunków na statkach zminimalizuje czas przebywania w portach.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych