jm
Budowa 5 kilometrów nowych nabrzeży oraz modernizacja ponad 7 kilometrów toru wodnego w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku to jedna z najważniejszych inwestycji w Porcie Gdańsk w ostatnich latach. Pozwala ona na pokaźne zwiększenie możliwości przeładunkowych portu.
Konferencja oficjalnie wieńcząca projekt „Modernizacja toru wodnego,
rozbudowa nabrzeży i poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”
odbyła się 27 czerwca na nowym nabrzeżu Dworzec Drzewny. Zupełnym
przypadkiem tuż obok, na tym samym nabrzeżu, rozładowywany był już
masowiec Sunrise Jade, który przywiózł do Polski ładunek węgla z
Kolumbii.
Projekt, który rozpoczął się w 2016 roku, objął
łącznie dziewięć nabrzeży, z których niektóre zostały przebudowane, inne
wyremontowane, a jeszcze inne wybudowane od podstaw. Prace prowadzono
na nabrzeżach Oliwskim, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew,
Zbożowym, Wisłoujście, Dworzec Drzewny i fragmentach Wiślanego,
Szczecińskiego i BON. Wspomniane nabrzeże Dworzec Drzewny było od lat
wyłączone z eksploatacji. Obecnie może przyjmować największe jednostki,
jakie mogą wpłynąć do Portu Wewnętrznego. Sam Sunrise Jade, który w tym
czasie cumował przy nabrzeżu, to masowiec o długości 200 metrów. Nowe
nabrzeże Dworzec Drzewny jest dzierżawione przez Port Gdański
Eksploatacja S.A.
Dzięki projektowi Port Gdańsk zyskał 7
hektarów nowych nawierzchni, ale nie każde nabrzeże zostało zwiększone.
Około 5,5 tysiąca metrów kwadratowych Nabrzeża Zbożowego zostało oddane
morzu, by zapewnić bezpieczną żeglugę w kanale portowym.
Łączna
długość zmodernizowanych nabrzeży to prawie 5 kilometrów. Prace objęły
także renowację ponad 7 kilometrów toru wodnego Portu Wewnętrznego,
który został uregulowany i pogłębiony, a miejscami także poszerzony.
Rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury portowej poprawiła dostępność
wewnętrznej części portu dla większych jednostek, podniosła jakość ich
obsługi, a także podniosłą parametry nawigacyjne toru wodnego, co z
kolei wpłynęło pozytywnie na bezpieczeństwo żeglugi. Po zakończeniu
inwestycji w kanale portowym mogą być obsługiwane statki do 250 metrów
długości, 35 metrów szerokości i zanurzeniu 10,6 metra, zaś w Kanale
Kaszubskim mogą być prowadzone przeładunki jednostek do 190 metrów
długości, 25 metrów szerokości i zanurzeniu do 9,35 metra.
Jak
wspomniał podczas konferencji prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke, cała
inwestycja odbyła się w trakcie normalnej pracy portu, a przeładunki nie
zostały wstrzymane nawet na minutę. Z udostępnienia nowych nabrzeży
cieszył się także podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Marek Gróbarczyk.
– Mówimy o wielkich inwestycjach w Porcie
Zewnętrznym, Północnym, ale ważne jest też to, co dzieje się w Porcie
Wewnętrznym, który ma duże ograniczenia i jest niedoinwestowany. Dzisiaj
uzyskaliśmy ponad 5 kilometrów nowych nabrzeży, które – powiem
kolokwialnie – będą zawalone węglem i innymi towarami masowymi. Jesteśmy
gotowi przyjąć dużo milionów ton towarów w odpowiedzi na sytuację,
która ma miejsce na świecie – powiedział Gospodarce Morskiej
wiceminister Marek Gróbarczyk.
– Ta inwestycja, na której się
teraz znajdujemy, czyli nabrzeże Dworzec Drzewny, stanowi de facto wędkę
w rękach naszych operatorów portowych, którzy swoimi kolejnymi
inwestycjami w suprastrukturę portową – mam na myśli głównie urządzenia
przeładunkowe – przyczyniają się do zwiększenia potencjału
przeładunkowego portu – komentował prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
Łukasz Greinke.
Greinke dodał, że ważnym elementem
inwestycji jest też zakup mobilnego żurawia przeładunkowego Liebherr
550, który jest w stanie przeładować 15 tysięcy ton ładunku na dobę.
–
Jeżeli przemnożymy to przez 365 dni, to widzimy, o ile ton zwiększa się
potencjał Portu Gdańsk poprzez budowę takiego nabrzeża i zakup
urządzenia przeładunkowego – mówił Greinke.
Prace prowadziło łącznie dziewięciu generalnych wykonawców, brały w nich udział także ekipy nurkowe i saperskie.
–
W trakcie prowadzenia prac wbito przeszło 5,5 tys pali o łącznej
długości 115 kilometrów. Warto także podkreślić, że z dna kanału
wydobyto przeszło milion metrów sześciennych urobku po to, żeby osiągnąć
zaplanowane głębokości. Bardzo ciekawą wartością jest długość
położonego okablowania, bo to przeszło 37 kilometrów – mówi Lech
Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji Portu Gdańsk. – W
trakcie robót wydobyto 60 obiektów niebezpiecznych, które zostały
przekazane do utylizacji. Były to amunicja, pociski moździerzowe,
granaty... – wylicza Paszkowski.
Całkowity koszt inwestycji
to ponad 595 milionów złotych. 85 procent pochodzi z funduszy
europejskich w ramach instrumentu CEF („Connecting Europe Facility”).
–
Inwestycje portowe są bardzo drogie. My jako zarząd portu, przez to, że
nie realizujemy przeładunków, a jesteśmy tylko zarządcą infrastruktury,
nie mamy na tyle dużych przychodów, żeby móc finansować tego typu
inwestycje, które następnie pracują przez kilkadziesiąt lat. Wspomaganie
się takimi instrumentami finansowymi, jak m.in. CEF, to gigantyczna
szansa. Biorąc pod uwagę, że zaangażowanie środków europejskich jest na
poziomie 85 procent, możemy realizować dużo więcej inwestycji niż w
przypadku, gdybyśmy realizowali je tylko ze środków własnych – tłumaczył
prezes Łukasz Greinke.
Zakończenie inwestycji nie oznacza, że
w Porcie Gdańsk w najbliższym czasie nic się nie będzie działo. Prezes
Greinke zapowiada, że realizowane będą kolejne inwestycje związane z
budową nabrzeży.
– Będą to nabrzeże Bytomskie, Rudowe, Wiślane i Węglowe. To inwestycje, których wartość szacujemy na ponad 600 milionów złotych. Ale to, co najważniejsze z naszego punktu widzenia to fakt, że po zakończeniu inwestycji wszystkie nabrzeża w Porcie Wewnętrznym będą supernowoczesne, nasi operatorzy będą mieli wręcz idealne warunki aby obsługiwać największe statki, jakie mogą wejść do naszego portu – kończy Greinke.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych