• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Podsumowanie 2020 roku w Urzędzie Morskim w Szczecinie (foto)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Podsumowanie 2020 roku w Urzędzie Morskim w Szczecinie (foto)

ew

08.01.2021 Źródło: Urząd Morski w Szczecinie
Pokaż cały artykuł
Podsumowanie 2020 roku w Urzędzie Morskim w Szczecinie (foto) - GospodarkaMorska.pl
fot. Urząd Morski w Szczecinie

W 2020 roku, roku obchodów 100-lecia Polskiej Administracji Morskiej, Urząd Morski w Szczecinie zakończył realizację kilku ważnych inwestycji i projektów. Największym z nich był projekt „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, w ramach którego powstały dwa supernowoczesne statki wielozadaniowe dla Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni. Jednostki będą pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do obsługi oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych, a także wspomagania innych służb, np. w akcjach ratowniczych, przeciwpożarowych i przeciwrozlewowych. Projekt został zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” UE na lata 2014 – 2020, a jego całkowity koszt to ok. 240 mln złotych.

Zakończono także projekt „Poprawa infrastruktury dostępowej do portu w Policach”, który objął pogłębienie toru podejściowego na Kanale Polickim do 10,5 m (z możliwością rozbudowania go w kolejnym etapie do 12,5 m) wraz z poszerzeniem w dnie do 100 m oraz pogłębienie i poszerzenie Kanału Kiełpińskiego (do głębokości 3 m i szerokości 25 m) wraz z podejściem (do głębokości 3,2 m i szerokości maksymalnej do 35 m) i zakolem (do głębokości 3,0 m i szerokości 35 m), a także umocnienie skarpy wyspy Kiełpiński Ostrów. Inwestycja została dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020, jej koszt to ok. 23 mln złotych.

W ramach projektu „Zabezpieczenie zagrożonych odcinków zachodniego wybrzeża” zmodernizowano grupę ostróg brzegowych na odcinku 3 km brzegu morskiego pomiędzy Dziwnówkiem a Dziwnowem, a także wykonano tam sztuczne zasilanie brzegu, zabezpieczono ok. 1,5 km brzegu morskiego pomiędzy Rewalem a Trzęsaczem, gdzie na odcinku ok. 210 m została wybudowana kamienna opaska brzegowa, osiem ostróg brzegowych oraz wykonano sztuczne zasilanie brzegu, a także zmodernizowano 4 ostrogi i wykonano sztuczne zasilanie brzegu w Dziwnowie. Projekt był realizowany z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” UE, a jego wartość to ok. 53 mln złotych. W ramach wieloletniego „Programu Ochrony Brzegów Morskich” natomiast powstała m.in. nowa opaska brzegowa w Pogorzelicy, wykonano sztuczne zasilanie brzegu morskiego w miejscowości Wicie oraz usunięto pozostałości starych umocnień brzegowych na plaży w Kołobrzegu.

Rok 2020 był kolejnym rokiem funkcjonowania programu wieloletniego „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019 – 2028”, dzięki któremu mogliśmy wykonać bieżące prace czerpalne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin, o łącznej kubaturze prawie 300 tys. metrów sześciennych (koszt ok. 11 mln zł). W ramach bieżących prac remontowo-konserwacyjnych wykonaliśmy m.in. remont nabrzeża barkowego w Kamieniu Pomorskim (koszt: ok. 2 mln zł), remont głowic falochronów, uzupełnienie gwiazdobloków od zewnętrznej strony falochronu wschodniego oraz naprawę nawierzchni dwóch nabrzeży w Darłowie (koszt ok. 365 tys. zł) oraz prace czerpalne w Stepnicy, Kołobrzegu, Darłowie i Wolinie o łącznej kubaturze ok. 30.000 metrów sześciennych (koszt ok 1.600.000 zł).

Do floty UMS dołączyły cztery nowe jednostki typu RIB - trzy służące do kontroli oznakowania nawigacyjnego, kontroli akwenów wodnych i współdziałania w akcjach ratowniczych i jedna do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych. Trzy z nich zostały zbudowane w ramach projektu RPO WZ 2014-2020 „Zakup jednostek pływających służących poprawie bezpieczeństwa na obszarze właściwości terytorialnej Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie”, z którego w tym roku otrzymamy jeszcze szalandę z refulerem do eliminowania wypłyceń i utrzymania bezpiecznych głębokości na torach wodnych oraz stawiacza pław, przeznaczonego do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego. Z kolei dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udało nam się powiększyć naszą flotę samochodową o dwa pojazdy o napędzie elektrycznym (koszt ponad 340 tys. zł).

W minionym roku udało się również zakończyć duże projekty planistyczne: „Opracowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich (morskich wód wewnętrznych) dla Zalewu Szczecińskiego i Zalewu Kamieńskiego” (koszt ok. 1,2 mln zł; UE POWR) oraz „Projekt planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w skali 1:200 000”, realizowany w partnerstwie z Dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni - liderem projektu. Uruchomiony został także System Informacji Przestrzennej Administracji Morskiej, w którego budowie, jako partner, uczestniczyliśmy. Zrealizowany został także „Projekt planu ochrony morskiego obszaru Natura 2000 Ławica Słupska” (koszt ok. 4 mln zł; UE POIŚ) oraz projekt „Wdrożenie innowacyjnych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości w zakresie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m”, w ramach którego rozpoczął funkcjonowanie teleinformatyczny system REJA24, umożliwiający obywatelom i przedsiębiorcom realizację obowiązku rejestracji i aktualizacji danych jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, w formie elektronicznej. Administratorem systemu jest Urząd Morski w Szczecinie, a organami realizującymi usługi rejestracji i inne e-usługi, które umożliwia system, są starostowie powiatowi, prezydenci miast na prawach powiatu, Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Koszt projektu to ok. 3,5 mln zł (UE POPC).

Pomimo utrudnień, spowodowanych pandemią COVID-19, wszystkie komórki Urzędu obsługujące interesantów funkcjonowały bez zakłóceń - wydaliśmy ponad 16 tysięcy różnego typu dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg statków morskich, a nasi inspektorzy przeprowadzili m.in. 246 inspekcji Port State Control i ponad 800 inspekcji Flag State Control.

Wśród najważniejszych inwestycji, które toczyły się w ubiegłym roku i nadal trwają, jest modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Wykonawca wydobył już i odłożył ok. 12 mln metrów sześciennych urobku, co stanowi niemal połowę materiału, który musi zostać wyczerpany. Na torze pracują obecnie dwie duże pogłębiarki: Vox Amalia i Meuse River, specjalistyczny ponton Jetsed, przeznaczony do wyrównywania powierzchni dna i powierzchni skarp podwodnych oraz kilkanaście mniejszych jednostek, zaangażowanych m.in. do prac przy budowie dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim oraz przy przebudowie obrotnic dla statków.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.