Anna Konopka
Nowoczesne, klimatyzowane, przyjazne środowisku i najdłuższe z dotychczas jeżdżących w stolicy tramwaje przypłynęły na terminal OT Port Gdynia. W czwartek (24 czerwca) miał miejsce wyładunek dwóch pierwszych wagonów zamówionych przez Tramwaje Warszawskie i wyprodukowanych w fabryce Hyunday Rotem Company Limited, które wkrótce pojawiają się na warszawskich ulicach.
Tramwaje ważące 48,6 ton i mierzące prawie 33 metry długości przypłynęły do Portu Gdynia na terminal OT Port Gdynia z portu Masan w Korei Południowej na statku m/v AAL Bangkok. To jednostka drobnicowa zbudowana w 2012 roku, aktualnie pływająca pod banderą Liberii. Wyposażona jest w dźwigi statkowe o maksymalnym udźwigu 700 t, trzy duże ładownie oraz ruchomy międzypokład.
- Terminal OT Port Gdynia przeładowuje wszelkiego rodzaju ładunki drobnicowe, w tym elementy project cargo, sztuki ciężkie i ponadgabarytowe. Przykładem takiego ładunku nietypowego są właśnie tramwaje - wyjaśnia Jan Boniec, główny dyspozytor OT Port Gdynia.
- Zespół, który został skierowany do obsługi tych dwóch wagonów, to bardzo doświadczona ekipa, zarówno technicznie, jak i eksploatacyjnie. Tramwaje zostały wyładowane bezpiecznie na tory. Śmiało można powiedzieć, że jeżeli chodzi o przeładunek, to najważniejszą osobą jest operator naszego dźwigu LHM, który musiał zachować spokój, musiał mieć bardzo dokładną rękę i wykazać się wręcz zegarmistrzowską precyzją.
Z Gdyni do Warszawy
Tramwaje zostały wyładowane z ładowni samojezdnym ciężkim dźwigiem portowym Liebherr LHM o max. udźwigu do 80 ton, przy użyciu specjalistycznej trawersy. Oba wagony postawiono na tory, znajdujące się w pierwszej linii nabrzeża Rumuńskiego. Następie pojazdy zostaną wtoczone na specjalistyczne naczepy przystosowane do przewozu tego typu ładunków, na których opuszczą terminal. Transport tramwajów do Warszawy organizuje firma DB PRO, specjalizująca się w transporcie drogowym ponadgabarytowym. Z kolei za agencję statkową oraz spedycję portową odpowiedzialna jest firma MAG Morska Agencja Gdynia.
Informacja o OT Port Gdynia
OT Port Gdynia z powodzeniem obsługuje wszelkie ładunki drobnicowe, w tym elementy dostaw inwestycyjnych, project cargo oraz sztuki ciężkie. Roczny potencjał przeładunkowy całego terminala to blisko 3,5 mln ton. OT Port Gdynia posiada także dedykowany terminal ro-ro, który obchodzi w tym roku 20-ty jubileusz, i jest jednym z największych operatorów w zakresie przeładunków w technologii ro-ro (obsługa ładunków tocznych, naczep) oraz przeładunku i magazynowaniu papieru oraz wyrobów papierniczych, w tym celulozy. Spółka dysponuje zarówno wyspecjalizowanym sprzętem do obsługi ładunków ro-ro, jak i odpowiednią infrastrukturą portową pod ładunki drobnicowe i masowe suche.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody