mj
Dwa place manewrowo-składowe, czyli ponad 17 hektarów do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych będą gotowe na pół roku przed terminem! Do zrealizowania inwestycji Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia, potrzeba było 85 tysięcy metrów sześciennych betonu.
Place składowo-manewrowe powstały na terenie Centrum Logistycznego przy ul. Logistycznej w Gdyni. Ich generalnym wykonawcą jest sopocka firma NDI, która od początku utrzymywała duże tempo robót.
- Obecny stan zaawansowania prac to ponad 90 procent. W listopadzie zakończyliśmy roboty związane z układaniem nawierzchni betonowej. Dzięki pełnemu zaangażowaniu zespołu oraz podwykonawców w ciągu sześciu i pół miesiąca udało się wykonać ponad 185 tys. m2 nawierzchni – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z NDI. - Termin zakończenia inwestycji zgodnie z umową był planowany na koniec czerwca 2022 roku, także wyprzedziliśmy go o około pół roku.
I co dalej?
Właśnie wykonywane jest ogrodzenie wokół
placu nr 2 (na placu nr 1 jest już zbudowane). Trwa montaż pomostów
chłodniczych oraz zbiornika przeciwpożarowego z przepompownią. W planach
są jeszcze drobne prace brukarskie, humusowanie i wykonanie terenów
zielonych, a także montaż szaf sterowniczych do pomostów chłodniczych
oraz zakończenie montażu pomostów.
- Zostaną one wykonane, gdy
tylko pozwoli na to pogoda. Ale już teraz place są gotowe do oddania do
użytku - zaznacza Przemysław Młynarczyk.
Place mają grubość
45 centymetrów i posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy. Do ich
budowy wykorzystano około 55 tys. m3 betonu nawierzchniowego oraz około
30 tys. m3 betonu na podbudowę zasadniczą. Nawierzchnia była układna w
jednej warstwie, z betonu zbrojonego włóknami. Poza tym płyty betonowe
były dyblowane we wszystkich kierunkach. Tak szybka realizacja tej
inwestycji była możliwa właśnie dzięki połączeniu różnych technologii
układania nawierzchni oraz za sprawą ustawienia na placu budowy węzła
betoniarskiego. Prace były prowadzone 24 godziny na dobę.
Szansa na rozwój
Inwestycja
Portu Gdynia obejmowała także wykonanie odwodnienia liniowego
oraz przebudowę i budowę uzbrojenia podziemnego i nadziemnego, czyli
wykonanie sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, tzw.
hydrantowej wraz ze zbiornikiem oraz przepompownią wody pożarowej.
Dodatkowo
do zadań generalnego wykonawcy należała m.in. realizacja sieci
elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych, budowa dwóch trafostacji,
otwartego zbiornika retencyjnego z drogą dojazdów, a także pomostów
obsługowych dla kontenerów chłodniczych.
- Współpraca Zarządu
Morskiego Portu Gdynia S.A. z korporacją budowlaną NDI S.A może stanowić
przykład jak wzorowo realizować tego typu przedsięwzięcia. Wykonawca od
samego początku wykazał duże zaangażowanie w realizację projektu. Dla
nas place i infrastruktura w zachodniej części naszego portu otwierają
kolejne możliwości obsługi różnorodnych grup ładunkowych – zaczynając od
tych które są w naszym porcie obecne od wielu lat, jak też zupełnie
nowe, jakimi są elementy morskich farm wiatrowych. Działania te są
kluczem do konkurencyjności portu i umożliwiają dalszy wysoki poziom
funkcjonowania Portu Gdynia – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego
Portu Gdynia.
Wartość inwestycji to ponad 70,7 milionów złotych netto. Dzięki nowym placom Port Gdynia zyskuje szansę na rozwój. Już dziś miasto jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, dlatego tak ważne są połączenia intermodalne, które będą realizowane w tej części portu.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych