• <
siemens_gamesa_2022

Najnowsze łodzie pilotowe ochrzczone w Porcie Gdańsk [WIDEO]

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Najnowsze łodzie pilotowe ochrzczone w Porcie Gdańsk [WIDEO]

jm

03.10.2022
Pokaż cały artykuł
Najnowsze łodzie pilotowe ochrzczone w Porcie Gdańsk [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Firma Gdańsk-Pilot, świadcząca usługi pilotowe w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym, ochrzciła oficjalnie dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24.

Łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24 są eksploatacji już od jakiegoś czasu – zostały dostarczone firmie Gdańsk-Pilot odpowiednio w maju 2020 i listopadzie 2021, jednak dotychczas, ze względu na pandemię, nie doczekały się oficjalnej ceremonii chrztu morskiego. Nadrobiono to w piątek 30 września, kiedy to obie jednostki zostały uroczyście ochrzczone przy jednym z nabrzeży w Porcie Gdańsk.

Matką chrzestną łodzi Pilot 23 została Marzena Stando, od ponad 20 lat prowadząca księgowość i biuro firmy Gdańsk-Pilot. Chrzestną Pilota 24 została natomiast Magdalena Karp, Sekretarz Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, której morscy piloci są częścią od ponad siedmiu la

Pilot 23 i Pilot 24 to bliźniacze łodzie, które powstały na zamówienie Gdańsk-Pilot w fińskiej stoczni Kewatec Shipyards w Kokkoli. Mierzą po 16,20 metra długości i 4,60 metra szerokości, mają zanurzenie wynoszące 1,30 metra. Jak podkreślają przedstawiciele Gdańsk-Pilot, jednostki zostały skrojone na miarę i potrzeby europejskiego portu i od początku ich eksploatacji sprawują się rewelacyjnie. Dzięki dwóm silnikom Caterpillar o mocy 560 koni mechanicznych każdy, łodzie mogą rozwinąć prędkość do 26 węzłów. Konstrukcja łodzi zapewnia samoodwracalność w przypadku wywrócenia.

Zadaniem każdej z łodzi będzie dostarczanie na pokłady statków wchodzących do Portu Gdańsk pilotów oraz podejmowanie ich i odstawienie na ląd ze statków wychodzących. Gdańsk-Pilot eksploatuje także łódź Pilot 22, zbudowaną w Tczewskiej Stoczni Rzecznej w 1991 roku. Jest to łódź nieznacznie dłuższa, bo mierząca 17,09 metra, ale jednocześnie o wiele wolniejsza – może rozwinąć do 10 węzłów. Charakteryzuje się za to zwiększoną wytrzymałością w warunkach lodowych, dlatego jest wykorzystywana przede wszystkim przy oblodzeniu.


Dziękujemy za wysłane grafiki.