• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kontenery w portach Unii Europejskiej w 2021. Polska w pierwszej 10

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kontenery w portach Unii Europejskiej w 2021. Polska w pierwszej 10
Kontenery w portach Unii Europejskiej w 2021. Polska w pierwszej 10 - GospodarkaMorska.pl

Marek Grzybowski

09.01.2022 Źródło: własne

Zdecydowana większość 15 największych portów odnotowała wzrosty w ilości kontenerów w 2021 r. – informuje Theo Notteboom w swojej najnowszej analizie. Cieszy więc dobry wynik polskich terminali kontenerowych. Dziesięć dni przed końcem roku DCT Gdańsk pochwalił się, że przeładował 2 mln TEU w 2021 r., a Baltic Container Terminal zanotował ostatniego grudnia ubr. 573 784 TEU. Port Gdańsk utrzymuje się w pierwszej 15. Portów europejskich.

Pokaż cały artykuł
Kontenery w portach Unii Europejskiej w 2021. Polska w pierwszej 10 - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Zdecydowana większość 15 największych portów odnotowała wzrosty w ilości kontenerów w 2021 r. – informuje Theo Notteboom w swojej najnowszej analizie. Cieszy więc dobry wynik polskich terminali kontenerowych. Dziesięć dni przed końcem roku DCT Gdańsk pochwalił się, że przeładował 2 mln TEU w 2021 r., a Baltic Container Terminal zanotował ostatniego grudnia ubr.  573 784 TEU. Port Gdańsk utrzymuje się w pierwszej 15. Portów europejskich.

Już w pierwszych dwóch kwartałach 2021 r. porty europejskie notowały wzrost podaży kontenerów – informuje Annual Report 2020 – 2021 European Sea Ports Organisation (ESPO), co po słabym roku 2020 r. dawało nadzieję na dobry wynik w przeliczeniu na kontenery. Okazało się, że  wraz ze wzrostem popytu na kontenery operatorzy wykorzystali okazję i drastycznie podnieśli frachty. Niestety nie sprawdziła się organizacja transportu i w wielu portach zanotowaliśmy zakłócenia w dostawach – o czym informowaliśmy na łamach portalu GospodarkaMorska.pl

Trudny 2020 rok

W grudniu portal PortEconomics.eu zaprezentował statystyki zbiorcze, z których wynika, że większość terminali kontenerowych skorzystała na zwiększonych obrotach towarów między głównymi rynkami świata. 

- Chociaż koronawirus pojawił się w Chinach w grudniu 2019 r., jego wpływ na porty europejskie zaczął być widoczny dopiero w marcu 2020 roku. 15 największych portów UE łącznie przeładowało 74,3 mln TEU w 2020 r. – przypomina dr Theo Notteboom jest współzałożyciel i współdyrektor PortEconomics.

Tak jak w polskich terminalach kontenerowych z analizy danych z 3 kwartałów br. wynika, że prawie we wszystkich 15. największych portach europejskich odnotowano wzrost przeładunków kontenerów już w  drugiej połowie 2020 r. Dzięki temu zniwelowano  straty w podaży ładunków w kontenerach zanotowane w I połowie  2020 r. Mimo to zdecydowana większość z 15 największych terminali kontenerowych nie odrobiła strat.

Niektóre porty prawie wyrównały wynik z poprzedniego roku. Walencja (ponad 5,4 mln TEU  w 2020 r.),   Algeciras (ponad 5,1 mln TEU  w 2020 r.) oraz  Bremerhaven (około 4,8 mln TEU  w 2020 r.)    odnotowały bardzo niewielki spadek podaży kontenerów. Znalazły się również porty, które  w wyniku mniejszej aktywności gospodarek Unii Europejskiej zanotowały spadek dwucyfrowy. Wśród tych portów, które odczuły załamanie gospodarcze na swoim zapleczu znalazły się Le Havre, Barcelona, Marsaxlokk i Genua.

Odbudowa rynku

Port w Antwerpii, w którym przeładowano ponad 12 mln TEU  był jedynym portem z pierwszej piątki portów UE, który odbudował rynek kontenerów i uzyskał w 2020 r. wzrost przeładunków o 1,4%. Recesji oparł się również Zeebrugge, który przeładował ponad 1,8 mln TEU  w 2020 r. uzyskując wzrost podaży kontenerów o 7,7%. To efekt aktywności  połączenia dalekowschodniego skierowanego do terminalu Cosco Shipping Ports.

Korzystne skutki zmian właścicielskich odczuły terminale kontenerowe w Gioia Tauro i Sines.  Położony na końcu „Włoskiego Buta” śródziemnomorski hub przeładunkowy Gioia Tauro odnotował silny wzrost o około 27%.  Terminal Investment Limited (TiL) stał się właścicielem 100% udziałów Medcenter Container Terminal („MCT”) w Gioia Tauro, bowiem latem nabył 50% udziałów od Contship Italia. To sprawiło, że  MSC przekierowało  do Gioia Tauro swoje serwisy liniowe.

Dwucyfrowe wzrosty

- Pierwsze 9 miesięcy 2021 roku przyniosło silny wzrost w dolnej połowie pierwszej piętnastki. Porty, które odnotowały dwucyfrowe straty wolumenu w 2020 r., odbiły mocno, przy czym Le Havre o 49% i Barcelona o 30,5% - wylicza dr Theo Notteboom.

Le Havre odbudował swoją pozycję mimo, że odczuł dotkliwie francuskie strajki w grudniu 2019 r. i styczniu 2020 r. oraz spadki podaży ładunków z Chin w pierwszej połowie 2020 r. – informował HAROPA, Zarząd Portów Le Havre, Rouen, Paryż. Strajk w grudniu spowodował spadek przeładunków kontenerów o  3,5%. Jednakże utrzymywany był pełny ruch kontenerowy z obszarami śródlądowymi.  Podaż ładunków w transporcie śródlądowym wzrosła o 9,9%, a koleją o 4,7%.

Terminal  multimodalny w Le Havre wzmocnił swoja pozycję na rynku wraz ze wzrostem ilości przeładowanych kontenerów o 3%, do 158 000 TEU. Natomiast  terminal w Gennevilliers odnotował wzrost podaży o 13% - informowała Catherine Rivoallon, prezes HAROPA w ostatnim raporcie rocznym. Tak więc terminale kontenerowe w Le Havre obroniły się przed zakłóceniami w dostawach kontenerów i utrzymały dobrą pozycję na połączeniach logistycznych, głównie z Paryżem i jego otoczeniem przemysłowym i rynkiem  konsumpcyjnym.

Morze Śródziemne

Z kolei gwałtowny spadek kontenerów w Barcelonie w I półroczu 2020 r. był w dużej mierze spowodowany załamaniem ruchu tranzytowego. Wpływ na przepływy ładunków skonteneryzowanych w imporcie i eksporcie w katalońskim porcie był mniejszy – twierdzi Notteboom. Dopiero w 2021 r. Barcelona umocniła swoją pozycję na rynku przeładunków tranzytowych skierowanych do portów Morza Śródziemnego.

Genua odnotowała silny wzrost w pierwszych trzech kwartałach 2021 r., mimo że uaktywnił się pobliski nowy terminal Vado Ligure.  Należący do COSCO port w Pireusie miał w 2020 r. 4. pozycję w rankingu, ale w 2021 r. zanotował przeładunki na podobnym poziomie, jak w 3 kwartałach  2020 roku odnotowując spadek o 1%. Nad Pireusem pojawiło się więc ryzyko utraty czwartej pozycji w rankingu UE na rzecz Walencji w tym roku prognozuje dr Notteboom.

Zatoka Gdańska trafia w 10

Zauważono, że Gdańsk był w stanie odwrócić bieg wydarzeń, w pierwszych 3 kwartałach  2021 r. przekraczając 1,9 mln TEU. Dziś wiemy, że już na 10 dni przed końcem roku DCT Gdańsk przeładował 2-milionowy kontener (licząc w TEU).

Przypomnijmy, że podaż kontenerów w polskich portach w 2020 r. była mniejsza o 4,3% w stosunku do 2019 r. Było to spowodowane mniejszymi przeładunkami w Gdańsku o ponad 7% (około 1,924 mln TEU), podczas gdy w terminalach kontenerowych Gdyni (ponad 0,9 mln TEU) oraz Szczecina i Świnoujścia  (86,8 tys. TEU) był wzrosty, odpowiednio 0,9%, ponad 14%. W imporcie kontenerów dominują dostawy z Niemiec i Chin. Te relacje dominują również w eksporcie towarów w kontenerach i pustych pojemników.

– 2-milionowy kontener obsługiwany obecnie jest przez wieloletniego klienta, CMA CGM, który w ciągu nieco ponad 40 lat stał się jedną z wiodących na świecie marek w zakresie rozwiązań w zakresie transportu morskiego, logistycznego i intermodalnego – informowaliśmy w GospodarkaMorska.pl za DCT Gdańsk.

– W grudniu 2021 roku w BCT przeładowanych zostało 47 631 TEU, co oznacza, że był to dla terminalu najlepszy grudzień z dotychczasowych – informował Zarząd Bałtyckiego Terminala Kontenerowego podkreślając, że „jednocześnie pobity został także rekord roczny. Po 365 dniach 2021 roku Baltic Container Terminal ma na koncie 573 784 TEU”.

Jeśli więc zsumujemy przeładunki terminali kontenerowych działających w Zatoce Gdańskiej, to okaże się, że możemy pozycjonować się w pierwszej dziesiątce kontenerowych portów europejskich. Co oznacza, że Polska coraz lepiej wkomponowuje się globalne rynki i światowe  łańcuchy logistyczne.


Źródło:
własne

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.