• <
mewo_2022

Konferencja PPLNG i bioLNG 2022, czyli jak przejść od teorii do praktyki [WIDEO]

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Konferencja PPLNG i bioLNG 2022, czyli jak przejść od teorii do praktyki [WIDEO]
Pokaż cały artykuł
Konferencja PPLNG i bioLNG 2022, czyli jak przejść od teorii do praktyki [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

12 i 13 października w sali Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni spotkali się reprezentanci polskiego przemysłu, by podczas tegorocznej edycji Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG wspólnie zastanawiać się, jak nadążyć za innymi i w rzeczywisty sposób rozpocząć transformację energetyczną kraju przy pomocy LNG i bioLNG.



Była to już piąta edycja Konferencji PPLNG i bioLNG. W tym roku odbywała się pod hasłem „Technologie LNG i bioLNG filarami dekarbonizacji w transporcie towarowym”, aczkolwiek nie skupiała się wyłącznie na nim.

– Zgodnie z tytułem konferencji przede wszystkim chcemy wykazać, że skroplony gaz ziemny – niezależnie od pochodzenia – jest jedynym paliwem bądź dominującym paliwem, które można traktować jako niżej emisyjne niż pochodzenia kopalnego w transporcie towarowym. Trzeba jednak rozróżnić transport towarowy od osobowego. Tak zwane TIR-y to ponad 2,5 tysiąca zarejestrowanych w Polsce pojazdów. Jeżeli mówimy o transporcie morskim, ponad połowa obecnego portfela zamówień to statki o napędzie LNG. Widzimy to paliwo jako nie tylko paliwo przejściowe, ale uzupełnione o technologie sekwestracji CO2 też docelowe, które w ujęciu aktów regulacyjnych jak Fuel Maritime EU Directive czy oświadczenie REPowerEU ma szanse wypełnić nasze cele ekologiczne w Polsce i UE w perspektywie roku 2050. To najważniejsze przesłanie, jakie z tych wszystkich dyskusji, jakie na konferencji prowadzimy, powinniśmy wyciągnąć – tłumaczył Adam Niklewski, prezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG, która organizuje konferencję.

Pierwszego dnia wypełniający salę konferencyjną uczestnicy przez cały dzień wysłuchiwali prezentacji i uczestniczyli w następujących po nich dyskusjach. Dotyczyły one zarówno kwestii ogólnych, jak projektów i inwestycji już realizowanych na terenie Unii Europejskiej, jak również technicznych, jak pomiarów, zbiorników czy odbioru instalacji LNG. Uwagę zwracał fakt, że polski przemysł wciąż musi zmagać się z różnymi ograniczeniami, które wpływają na możliwość inwestycji w LNG i bioLNG.

– Rzeczywiście obserwujemy ostatnio w trudnej sytuacji geopolitycznej, że firmy, które korzystają z LNG i docelowo będą korzystały z bioLNG mają duży problem ze względu na duże wahania cen gazu, które w tej chwili występują na rynku, szczególnie na giełdzie europejskiej TTF – mówił Jacek Nowakowski, wiceprezes Zarządu Polskiej Platformy LNG i bioLNG. – Dzisiaj chcielibyśmy sobie odpowiedzieć na pytania, w którą stronę podąży ten rynek. Czy firmy, które inwestują w niskoemisyjny transport drogowy i morski, w niskoemisyjne zasilanie swoich zakładów produkcyjnych, będą widziały w tym przyszłość? Jak uniknąć zagrożeń na przyszłość, jak spróbować zaadresować te zagrożenia, które są związane z fluktuacją cen gazu? Co możemy zrobić, żeby rzeczywiście ten pakiet Fit for 55 wdrożyć w życie tak, żeby z jednej strony było to ekologiczne, ale z drugiej także ekonomiczne, żeby dało szanse polskim firmom transportowym, ale też przemysłowi, na zdobycie pewnej pozycji konkurencyjnej względem firm, które operują na zachodnie Europy? – mówił Nowakowski.

Tego dnia po raz pierwszy w historii konferencji przyznane zostały także Statuetki PPLNG & bioLNG w uznaniu za zasługi dla branży. Prezesi Platformy wręczyli je Sylwii Koch-Kopyszko, a także dwóm instytucjom: magazynowi „Biomasa” oraz Gaz-Systemowi.

– Pani Sylwia Koch-Kopyszko w naszym mniemaniu jest ambasadorem biometanu i w konsekwencji bioLNG. Ma ogromną wiedzę i praktyczną, i teoretyczną, historię działalności m.in. w Europejskim Stowarzyszeniu Biogazu w roli wiceprezesa. Sama doradza i inwestuje. Jak sama powiedziała, jest matką chrzestną biometanu w Polsce i trudno tego nie zauważyć. Jeśli ktoś się w tym środowisku porusza, to jest to nazwisko, którego trudno nie znać. Mamy też dwóch laureatów instytucjonalnych. Pierwszy to magazyn „Biomasa”, wydawnictwo, które już od wielu lat buduje świadomość tego rynku biomasy i biogazu. Drugim laureatem jest Gaz-System, który jest operatorem terminala gazowego w Świnoujściu, w uznaniu za przyjęcie pewnie już 190 gazowców do portu w Świnoujściu, czym skutecznie zasila krwioobieg gazowy w kraju – tłumaczył Adam Niklewski.

Dzień drugi konferencji skupiał się w dużej mierze na transporcie morskim i udziałowi gospodarki morskiej w transformacji energetycznej. Przedstawione zostały m.in. przykłady terminalu LNG w Kłajpedzie, rozmawiano także o wyzwaniach związanych z realizowanym projektem pływającego terminalu w Gdańsku, a także zielonych rozwiązaniach w porcie na przykładzie Portu Gdynia.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że choć w rodzimym przemyśle nie brakuje inicjatywy i potencjału, to w jego realizacji przeszkadza szereg problemów, na czele których stają regulacje i finansowanie.

– Potencjalne zapotrzebowanie na bioLNG w Polsce jest olbrzymie. Cele wskaźnikowe pokazują, że musimy tego bioLNG musimy wyprodukować bardzo dużo. Na razie faktycznie bioLNG w Polsce nie ma. Główną przyczyną, która za tym stoi, jest kwestia regulacyjna – ciągle czekamy na regulacje, które pozwolą na to, żeby cel wskaźnikowy mógł być w 100% realizowany przy użyciu bioLNG, żeby mogło być ono sprzedawane na polskim rynku i mogło dawać dekarbonizację, która jest wymagana. Drugi obszar, który jest problemowy, to finansowanie. Jest przeszkodą w kontekście bankowalności tych projektów. Projekty biometanowe to nie są tak proste projekty jak realizacja instalacji fotowoltaicznych. Mamy szereg elementów, które muszą się na nią złożyć: biogazownia, która musi pozyskać substraty, która sama w sobie jest dużą inwestycją, musi następnie przetworzyć to do biometanu, a ten musi być sprzedany. W całym tym procesie jest sporo ryzyk, które banki identyfikują jako dość wysokie na dziś, a w związku z tym te inwestycje mają dosyć duże trudności z pozyskaniem finansowania bankowego – opowiadał Lech Wojciechowski, kierownik Zespołu Badań i Strategii firmy Duon Dystrybucja.

– Jesteśmy w Polsce na samym początku drogi, jeśli chodzi o biometan. Jesteśmy w konsultacjach publicznych ustawy o odnawialnych źródłach energii, gdzie pierwszy raz znalazła się definicja biometanu. Wydaje mi się, że jesteśmy w stanie dzięki takim konferencjom, ale i organizacjom jak Polska Platforma LNG i bioLNG, zamoderować rynkiem biometanu w Polsce tak, żeby mógł się rozwijać, żebyśmy na kolejnej konferencji w przyszłym roku mogli z dumą powiedzieć „tak, wyprodukowaliśmy pierwszy kilogram bioLNG w Polsce, który został przeznaczony do transportu” – wskazywał wiceprezes PPLNG & bioLNG Jacek Nowakowski.

Podobne cele na najbliższe 12 miesięcy formułował Adam Niklewski:

– w UE mamy produkować 35 mld m3 bioLNG. Chciałbym, żeby za rok Polska miała w tym swój udział, żebyśmy nie mówili ciągle o potencjale i o szansach, ale o rzeczywistej produkcji i obrocie bioLNG, a nie tylko LNG na terenie Rzeczpospolitej. To byłoby największe osiągnięcie względem tego, gdzie jesteśmy dzisiaj – konkludował.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.