ew
Fracht FWO Polska, operator logistyczny dla przemysłu, zorganizował w lipcu kolejny skomplikowany logistycznie transport z zakresu project cargo - trzech wielkogabarytowych elementów filtra powietrza do Meksyku. Jego realizację poprzedziły kilkumiesięczne przygotowania, a o wyborze tras i środków transportu zadecydował jeden z przewożonych ładunków. Operacja odbyła się w gdańskim porcie.
Do zadań działu Project Cargo Fracht FWO należała
kompleksowa organizacja transportu, operacji przeładunkowych w portach
morskich oraz załatwienie formalności celnych. Ładunek – trzy elementy
filtra powietrza, każdy o szerokości od 4 do 5 metrów i wysokości od 4
do ponad 6 m – musi przebyć trasę z zakładu produkcyjnego w Polsce do
portu Veracruz w Meksyku. Przygotowania tej dostawy rozpoczęły się już
pod koniec marca. Przy planowaniu transportu spedytorzy Fracht FWO
musieli uwzględnić także i to, że do końca czerwca ładunki wciąż były w
fazie produkcji i niemalże do ostatniej chwili zmieniały się ich
parametry.
Nietypowe rozmiary a transport morski
Dostawa
trzech wielkogabarytowych elementów filtra powietrza składała się z
kilku etapów i wymagała wykorzystania różnych środków oraz gałęzi
transportu. Najpierw ładunki dostarczono do Morskiego Portu Gdańsk z
zakładu produkcyjnego w Elblągu. Tu przeładowano je na pokład statku
typu coaster (jednostka krótkiego zasięgu) i przetransportowano do portu
w Bremerhaven, skąd statkiem oceanicznym popłyną do meksykańskiego
Veracruz. Na przebieg realizacji projektu, czyli jakie zostaną wybrane
trasy przewozu i rodzaje środków transportu, miał wpływ jeden z
przewożonych elementów – wlot do filtra powietrza o długości 5 m,
szerokości 6,15 m i wysokości 5,85 m.
- Ten element filtra
ze względu na swoje parametry nie mógł być dostarczony z zakładu
produkcyjnego do portu morskiego na kołach i wymagał zorganizowania
transportu rzecznego – wyjaśnia Agnieszka Matysiak, kierownik projektu
Fracht FWO Polska, odpowiedzialna za realizację projektu.
Pierwszy
etap transportu, z zakładów produkcyjnych do Gdańska, przebiegał więc
dwutorowo. Najmniejszy, z tych trzech, ładunek został dostarczony
transportem drogowym. W przypadku dwóch pozostałych elementów
wykorzystano transport rzeczny. Urządzenia z zakładu produkcyjnego w
Elblągu zostały załadowane w elbląskim porcie rzecznym na barkę, która
popłynęła do portu morskiego w Gdańsku.
- Przy organizacji
tego typu dostawy liczy się precyzja planowania każdego etapu podróży i
dobór sprawdzonych partnerów, tj. przewoźników, armatorów czy firm
przeładunkowych w portach morskich. Swego rodzaju ograniczeniem okazało
się znalezienie jednostki oceanicznej, która przyjmie na swój pokład
ładunek o takich rozmiarach. Pierwotnie planowany transport na statku
typu ro-ro nie miał szans realizacji z uwagi na rozmiary ramp
załadunkowych – wyjaśnia Agnieszka Matysiak, kierownik projektu, Fracht
FWO Polska. Wybór padł zatem na serwis kontenerowy, gdzie ładunki typu
break-bulk nadal należą do rzadkości, zaś armatorzy pracują tylko z
wyspecjalizowanymi spedytorami, do jakich bez wątpienia należy Fracht
FWO
Dzięki specjalistycznej wiedzy i bogatemu doświadczeniu
spedytorów Fracht FWO w zakresie obsługi ładunków ciężkich, projekt
został zrealizowany bez zakłóceń i zgodnie z harmonogramem. Na
poszczególnych etapach transportu, spedytorów wspierali sprawdzeni
partnerzy biznesowi Fracht FWO Polska oraz Grupy Fracht.
Transport
elementów filtrów powietrza to jeden z wielu tegorocznych projektów
wielkogabarytowych, które zrealizował Fracht FWO. W ostatnim czasie
firma zorganizowała m.in. dostawę door-to-door do elektrowni wiatrowej w
amerykańskim Ohio transformatorów z akcesoriami o łącznej wadze 240
ton. Obecnie spedytorzy z Działu Project Cargo Fracht FWO Polska
przygotowują kolejne transporty ponadnormatywne dla klientów z branży
przemysłowej, energetycznej i chemicznej.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key