Justyna Jarosz
W środę w godzinach popołudniowych do terminalu BCT Gdynia zawinął kontenerowiec MSC Ivana, będący jedną z największych jednostek przyjętych w historii Portu Gdynia. Pływający kolos ma aż 363 metry długości.
Kontenerowiec MSC Ivana jest drugim co do wielkości statkiem, który kiedykolwiek zacumował w Gdyni. Rekord należy wciąż do MSC Gaia (366 metrów długości), który przyjęto w marcu br.
Modernizacja gdyńskiego portu, która ma na celu umożliwić obsługę coraz większych statków, trwa już od kilku lat. Najpierw znacząco powiększono obrotnicę 02. Dzięki przebudowie Północnej Ostrogi Pilotowej poszerzono zaś wejście do portu o niemal 40 metrów. Wejście większych jednostek jest teraz zatem dużo bezpieczniejsze.
Po zakończeniu kolejnej kluczowej dla rozwoju portu inwestycji - pogłębieniu akwenów wewnętrznych - do Gdyni będą mogły zawijać statki o długości sięgającej 400 metrów, szerokości do 58 metrów i zanurzeniu 14,5 metra, czyli największe jednostki kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Przyczyni się do zwiększenia przeładunków w Porcie Gdynia, zarówno w zakresie kontenerów, jak i towarów masowych i drobnicy.
- Roboty budowlane polegają na pogłębieniu portu do 16 metrów czyli usunięciu dwóch metrów dna, wykonaniu umocnień przy newralgicznych nabrzeżach a także przełożeniu kabli podwodnych na terenie Marynarki Wojennej oraz wykonaniu umocnienia nad rurociągami. Wykonawca przejął plac budowy w lipcu tego roku. Aktualnie trwa czwarty miesiąc realizacji inwestycji. Rozpoczęły się już główne roboty czerpalne i za rok powinniśmy zakończyć wszystkie prace - informuje Tomasz Wawrzyński, kierownik działu budowli hydrotechnicznych w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A.
MSC Ivana to wybudowany w 2008 kontenerowiec o długości 363 metrów i szerokości 46 metrów. Jego pojemność brutto wynosi 131 771 ton. Pływa pod banderą Panamy.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody