• <
nauta_2024

"Delfin" wchodzi w kolejną fazę. Rozpoczyna się cięcie blach pod nowy okręt dla polskiej floty

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki "Delfin" wchodzi w kolejną fazę. Rozpoczyna się cięcie blach pod nowy okręt dla polskiej floty
"Delfin" wchodzi w kolejną fazę. Rozpoczyna się cięcie blach pod nowy okręt dla polskiej floty - GospodarkaMorska.pl

Rafał Kamiński

27.04.2023

To już druga w tym roku ceremonia cięcia blach pod budowę okrętu, która odbywa się w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. 27 kwietnia rozpoczęła się budowa pierwszego (z zaplanowanych dwóch) okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu Delfin, który w niedalekiej przyszłości wzmocni potencjał polskiej Marynarki Wojennej.

Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

To już druga w tym roku ceremonia cięcia blach pod budowę okrętu, która odbywa się w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. 27 kwietnia rozpoczęła się oficjalnie budowa pierwszego (z zaplanowanych dwóch) okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", który w niedalekiej przyszłości wzmocni potencjał polskiej Marynarki Wojennej.

Wydarzenie odbywa się niecały miesiąc po podobnej uroczystości, podczas której cięto blachy w związku z budową czwartego niszczyciela min proj. 258, przyszłego ORP Jaskółka, który wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Okręt, którego budowa rozpoczyna się dzisiaj, nie ma jeszcze swojej nazwy (ta zostanie wskazania i zatwierdzona w niedługim czasie). Wraz z bliźniaczą jednostką, której budowa wystartuje niedługo, wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów, stacjonującej w Porcie Wojennym Gdynia.

W uroczystości, która rozpoczęła się krótko po 12.00, uczestniczyli m.in. Inspektor Marynarki Wojennej wiceadm. Jarosław Ziemiański, dowódca 3. Flotylli Okrętów kmdr Andrzej Ogrodnik, szef Szefostwa Techniki Morskiej kmdr Piotr Skóra, dyrektor generalny i szef SAAB Kockums AB Mats Wicksell, przedstawiciele szwedzkiego wykonawcy programy, stoczni Remontowa Shipbuilding SA i Gdańskiej Stoczni Remontowej SA wchodzących w skład grupy kapitałowej Remontowa Holding, a także przedstawiciele instytucji finansowych oraz firm zaangażowanych w to przedsięwzięcie.

Saab ma doświadczenie w budowie okrętów rozpoznawczych. Obecnie kończy doposażanie nowoczesnej jednostki przeznaczonej do wywiadu radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, HswMS Artemis. Co istotne, również ta jednostka została częściowo zbudowana w Polsce. Kadłub został zwodowany w 2019 roku w gdyńskiej stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. Następnie częściowo doposażono jednostkę w Stoczni Remontowej Nauta S.A., która była zatrudniona jako podwykonawca przedsięwzięcia. Na zaprezentowanych podczas uroczystości zdjęciach widać, że przyszłe okręty dla polskiej Marynarki Wojennej będą podobne do swojego szwedzkiego odpowiednika z racji na wykorzystanie wielu wspólnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych. Wspomniany Artemis ma ok. 74 metry długości i wyporność dochodzącą do 3000 ton, a jego polscy bliźniacy będą zbliżeni rozmiarami. Będzie je z pewnością wyróżniać bardzo duża autonomiczność, umożliwiająca działanie długi czas bez zawijania do portu, pozwalając na operowanie na różnorodnych akwenach morskich. Tego typu jednostki wykonują zadania rozpoznawcze, badając obszary, na których się znajdują, a także zbierając dane dla własnych sił morskich, wywiadu, a nie kiedy służb hydrograficznych. Z tego też powodu nie będą to jednostki silnie uzbrojone, za to będą wyposażone w nowoczesny sprzęt wywiadowczy, pomiarowy i badawczy, umożliwiający skuteczne rozpoznanie sił morskich i statków innych państw, a także infrastruktury morskiej, jak porty, terminale gazowe czy też morskie farmy wiatrowe. Znaczenie tego rodzaju okrętów podkreśla fakt ich intensywnego wykorzystania przez floty takich państw jak Rosja, Wielka Brytania czy USA.

Również gdańska stocznia ma już niemałe doświadczenie w zakresie branży okrętowej. Oprócz wspomnianych niszczycieli min proj. 258 na jej terenie w latach 2019-2021 zbudowano sześć holowników proj. B860, które znajdują się w wyposażeniu Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. FO oraz 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW.

Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Obie jednostki przeszły gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Z racji ich wieku (zostały wcielone do służby w latach 1975-1976) zachodziła potrzeba zastąpienia ich nowoczesnymi okrętami, bardziej przystosowanymi do obecnych realiów.

Umowa w sprawie budowy okrętów programu "Delfin" została zawarta 25 listopada między koncernem Saab a Agencją Uzbrojenia 25 listopada 2022 roku. 15 grudnia szwedzka firma poinformowała o dopięciu szczegółów umowy potwierdzając rozpoczęcie przygotowań do realizacji zamówienia. Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł. Wedle wstępnych planów ich następcy mają wejść do służby w 2027 roku.

Dzisiejsza ceremonia cięcia blach wpisuje się w ciąg wielu kolejnych, jakie odbędą się w tym i następnym roku. W niedługim czasie rozpocznie się budowa kolejnych okrętów typu Kormoran II oraz drugiej jednostki programu "Delfin". W sierpniu br. na terenie PGZ Stocznia Wojenna będzie miało miejsce podobne wydarzenie w związku z rozpoczęciem prac nad pierwszą, prototypową fregatą wielozadaniową programu "Miecznik". W jej powstawaniu również bierze udział stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.