• <
port_rezerwa_mega_1100_200

DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO]

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO]
 DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl

Anna Konopka

26.07.2021 Źródło: własne

Rozpoczęcie budowy nowego terminala, Baltic Hub 3, zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie - w połowie 2024 roku. Dzięki inwestycji wartej 2 mld zł (około 450 mln euro), DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, a na terenie Portu Gdańsk powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 hektarów.

Pokaż cały artykuł
 DCT Gdańsk i Port Gdańsk gotowi na Baltic Hub 3. Terminal za 2 miliardy złotych w 2024 roku [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Rozpoczęcie budowy nowego terminala, Baltic Hub 3, zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie - w połowie 2024 roku. Dzięki inwestycji wartej 2 mld zł (około 450 mln euro), DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, a na terenie Portu Gdańsk powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 hektarów. 

DCT Gdańsk, największy terminal kontenerowy na Bałtyku, wygrał konkurs ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. we wrześniu ubiegłego roku. Terminal stanie się dzierżawcą terenów, które powstaną w wyniku zalądowienia obszaru morskiego znajdującego się w granicach administracyjnych Portu Gdańsk. Pokłosiem konkursu będzie spektakularna inwestycja - terminal Baltic Hub 3.

- Rozbudowa terminala kontenerowego, portu i możliwości przeładunkowych, to krok w stronę zbudowania z Gdańska i Trójmiasta zdecydowanie największego portu przeładunkowego na Bałtyku - podkreślał w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki obecny na konferencji prasowej Portu Gdańsk.

- To jednocześnie logicznie uporządkowany proces budowy hubu transportowo-logistycznego na północy Polski.

1,5 mln TEU więcej przeładunków i trzecie nabrzeże głębokowodne

Premier Morawiecki podkreślał liczne korzyści z inwestycji, m.in. to, że pojawią się nowe możliwości przeładunkowe (wzrost o 1,5 mln TEU), kolejne wysokopłatne miejsca pracy i szanse dla lokalnych firm - nie tylko największych, ale i mniejszych i kooperantów.

Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

- Decyzje, które zapadły parę lat temu, dzisiaj przynoszą kolejne, m.in. tak ważne jak rozbudowa DCT Gdańsk - powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską podkreślając, że pandemia wprowadziła gigantyczny chaos w branży.

- Rok 2020 wykazał jednak, że porty się obroniły. Wskazuje na to jednoznacznie 100 mln ton przeładowanych towarów, co ugruntowało naszą pozycję w gospodarce światowej, przede wszystkim transporcie morskim. Blisko 10 proc. wzrosty wskazują, że w 2021 na pewno znacznie przekroczymy 100 mln ton. 

Zlokalizowany na wschód od istniejącego nabrzeża T1, nowy terminal kontenerowy Baltic Hub 3, ma kosztować ok. 2 mld zł (ok. 450 mln euro). Według założeń inwestycja będzie finansowana wyłącznie z funduszy własnych DCT oraz pieniędzy pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Gdańsk liderem na Bałtyku. Wiceminister Gróbaczyk: Ogromny sukces

- Jeszcze parę lat temu polskie porty przeładowywały 60 mln ton, dziś to już ponad 100 mln ton. Nie zatrzymujemy się. Nasz cel to tworzenie wielkiego hubu, przekierowanie "potoków" przeładunkowych do polskich portów i podniesienie do 150 mln ton przeładunków - przypominał wiceminister.

Co się zmieni w ramach inwestycji Baltic Hub 3?

Projekt przewiduje kupno 7 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok. 

To wszystko sprawia, że wygrany konkurs to kolejny przełom w historii DCT Gdańsk.

Przypomnijmy. W DCT w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU.

- Budowa trzeciego nabrzeża naszego Terminalu Baltic Hub oznacza otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów - zapowiadał Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk. 

I jak podkreślił, DCT Gdańsk to już dzisiaj prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny.

DCT Gdańsk. Stawiamy na zieloną stronę inwestycji

- Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek - wyliczał Charles Baker.

- Dzięki budowie Baltic Hub Terminal 3, Polska może nadal konkurować z portami zachodnioeuropejskimi, takimi jak Hamburg czy Rotterdam. Po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. 

Ciekawostką jest fakt, że nowy terminal powstanie w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży.

Jak podkreślają DCT Gdańsk i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1, a przyświecała jej świadomość kwestii środowiskowych i respektowanie potrzeb lokalnych społeczności.

Deweloperzy zapewniają, że zadbają o wszystkie działania zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze Baltic Hub 3. Natomiast plaża Stogi, ważna z przyczyn środowiskowych i istotna dla lokalnej społeczności, pozostanie nietknięta i nadal będzie dostępna dla zwiedzających.

Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich

- Oferta, a następnie wybór tak świadomego inwestora, jakim jest DCT z grupy PSA, tj. jednego z największych na świecie operatorów terminali kontenerowych, świadczy o ogromnym potencjale Portu Gdańsk i polskiej gospodarki. To efekt blisko dwuletniej bardzo skomplikowanej pracy zespołu, który w pierwszej kolejności pracował nad zmianami do ustawy o portach i przystaniach morskich, aby w ogóle możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia, zmianą statutu spółki, a na koniec opracowaniem bardzo skomplikowanej, transparentnej procedury - mówił Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Gdański port jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich plasuje się dziś na 18 miejscu, a na początku 2021 roku awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim. Po pierwszym kwartale 2021 roku utwierdził swoją wysoką pozycję, zajmując pierwsze miejsce na Bałtyku w przeładunkach kontenerów. Rocznie na nabrzeżach portu przeładowywanych jest ponad 50 mln ton towarów. Port Gdańsk to obszar ponad 790 hektarów.

- Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. To kolejny wielki sukces i kolejny efekt naszej ciężkiej pracy. Przekonujemy, że warto wykorzystać szansę, jaką daje Port Gdańsk. Dzięki budowie Baltic Hub, port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat” - podsumował prezes.


Źródło:
własne

Dziękujemy za wysłane grafiki.