• <
KONGSBERG_2023

CRIST w duńskiej telewizji. Media zainteresowane niecodziennym statkiem

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki CRIST w duńskiej telewizji. Media zainteresowane niecodziennym statkiem
CRIST w duńskiej telewizji. Media zainteresowane niecodziennym statkiem - GospodarkaMorska.pl

Jakub Milszewski

06.06.2023

Ekipa duńskiej telewizji TV2 ØST odwiedziła gdyńską stocznię Crist, by prześledzić postępy na budowie specjalistycznej jednostki, która będzie pracować przy konstrukcji podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię.

Pokaż cały artykuł
ponton do budowy tunelu
Fot. CRIST

Ekipa duńskiej telewizji TV2 ØST odwiedziła gdyńską stocznię CRIST, by prześledzić postępy na budowie specjalistycznej jednostki, która będzie pracować przy konstrukcji podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię.

Ekipa telewizyjna zarejestrowała w stoczni CRIST 8-minutowy materiał w ramach cyklu dotyczącego budowy tunelu przez cieśninę Bełt Fehrman, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na duńskiej wyspie Lolland. W gdyńskiej stoczni powstaje bowiem jedyna w swoim rodzaju jednostka, która jest niezbędna do budowy tunelu – specjalistyczny ponton z zanurzalnym narzędziem zasypowym. Reporter Mads Gudiksen rozmawiał z przedstawicielami armatora i osobami zaangażowanymi w projekt, a o samej stoczni opowiadał mu Piotr Pallach, kierownik projektu w CRIST.

– Można tu zbudować wszystko, co jest powiązane z konstrukcjami stalowymi, ale naszym głównym celem jest budowanie specjalistycznych jednostek. Możemy zrealizować 20-30 projektów rocznie – mówił Pallach. – Gdybyśmy mieli jakoś oceniać ten projekt statku, umieścilibyśmy go gdzieś na szczycie listy. Może nie jest największy, ale nie jest to też typowa jednostka.

Jednostka, która wywołała zainteresowanie duńskich mediów o nazwie MPP/SDT (Multi Purpose  Pontoon/Submarged Dumping Tool) i numerze roboczym NB 131 została zwodowana w grudniu zeszłego roku, zaś cięcie blach rozpoczęło się jesienią 2021 roku. To specjalistyczny ponton z narzędziem zasypowym, przy czym CRIST zgodnie z kontraktem miał wybudować zarówno samą jednostkę pływającą, jak i urządzenie do zrzutu, którego zadaniem będzie układanie żwiru na dnie morskim, na którym następnie stawiane będą elementy tunelu. Urządzenie jest zdalnie sterowane. Będzie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie układane będą fundamenty. Precyzję ich rozmieszczenia zapewniają najnowocześniejsze technologie pozycjonowania. CRIST współpracował przy tym projekcie z biurem projektowym StoGda.

Kadłub jednostki ma 130,2 metra, ale licząc z pasami transmisyjnymi długość całkowita ma wynieść 149 metrów. Na pontonie będzie mogło pracować 19 osób. Jednostka jest wyposażona w dwie komory na żwir, w których zmieści się 14 tys. ton żwiru. Zleceniodawcą jest konsorcjum FLC (Femern Link Contractors), odpowiadające za cały projekt budowy tunelu.

18-kilometrowy tunel między Puttgarden i Rødbyhavn na Lollandii pomieści autostradę i linię kolejową i skróci podróż pociągiem z Hamburga do Kopenhagi z 5,5 do 3 godzin.

Materiał wideo telewizji TV2 ØST w języku duńskim dostępny jest na stronie nadawcy.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.