Marek Grzybowski
Na początku lipca odbyło się spotkanie przedstawicieli stoczni Crist, firmy Synlift oraz Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Ambasadzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Warszawie. Gości przyjął Ahmed Al-Mansouri, II sekretarz ambasady ZEA.
Podczas spotkania zaprezentowano potencjał wytwórczy Crista, który wynika z faktu, że stocznia posiada w Gdyni potencjał pozwalający na przerób stali na poziomie 50 tysięcy ton stali rocznie. Wskazano, że o unikalnej pozycji Crista na rynku decyduje największy w regionie suchy dok o długości prawie 380 m długości i 70 m szerokości, w którym montuje się lub remontuje jednostki. Istotną informacją było to, że kilka lat temu CRIST wszedł do elitarnego klubu budowy jednostek innowacyjnych i statków zeroemisyjnych. Stocznia skoncentrowała się na budowie statków, konstrukcji morskich oraz hydrotechnicznych.
Innowacje w dokach
– Crist buduje innowacyjne i unikalne jednostki dla firm budujących morskie farmy wiatrowe i infrastrukturę lądową – informował Daniel Okruciński, zastępca dyrektora handlowego, który prezentował między innymi Heavy Lift Jack-Up Vessel Innovation oraz statek Jack-up Barge –Thor, a także statek do budowy i obsługi rynku offshore - Vidar, wykorzystany m.in. do montowania turbin wiatrowych na Morzu Północnym.
– Crist ma na swoim koncie również Zourite, statek samo-podnośny przeznaczony do budowy autostrady na morzu, wzdłuż wybrzeża wyspy Réunion (koło Madagaskaru). Innym ciekawym projektem w portfelu Crist jest pływający dok Marco Polo, który wykorzystany został do refulacji i rozbudowy powierzchni księstwa Monako – wyjaśnił Okruciński.
– Stocznia Crist otrzymała zlecenie na budowę specjalistycznej jednostki do budowy umocnienia dna, na którym położone zostaną segmenty najdłuższego tunelu zatapianego na świecie. Tunel o długości 18 km będzie łączył dwie miejscowości między Danią a Niemcami – poinformował Jacek Milewski, dyrektor finansowy, członek zarządu Crist.
Słodka woda z wiatru i słońca
Crist został zaproszony do produkcji unikalnego układu SYNWATER®/Floating WINDdesal (FWD).
– Jest to pływające elektrownia wiatrowa z panelami słonecznymi i elektrownią wiatrową 5,2 MW, której energia wykorzystywana jest do odsalania wody i morskiej i produkcji czystej wody pitnej – wyjaśniał dypl. inż. Joachim Kufler, Mamanging Partner z SYNLIFT Industrial Products (SIP), które jest liderem przedsięwzięcia.
Projekt realizują również Thyssenkrupp Industrial Solutions, Prysmian Group, Boll & Kirch Filterbau, AEROVIDE, EMS Maritime Offshore. Ze strony polskiej w projekt włączone zostało biuro StoGda Ship Design & Engineering.
W fazie przygotowawczej projektu Crist uczestniczył w procesie FEED (Front End Engineering Design) wspólnie z biurem projektowym StoGda. Dziś ma już za sobą analizę projektu koncepcyjnego i „feasibility study”.
Projektem zainteresował się Pan Ahmed Al-Mansouri, II Sekretarz Ambasady ZEA, który pytał o wydajność urządzenia i możliwość jego wykorzystania w warunkach panujących na morzu wokół Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
– Taka instalacja wykorzystująca energię wiatru i słońca może zapewnić wydajność 30,000 m3/d – wyjaśniał inż. Kufler.
Promy elektryczne dla Finlandii
– W stoczni Crist powołano hub produkcji statków zeroemisyjnych. Aktualnie w stoczni budowane są kolejne elektryczne promy – informował Jacek Milewski, podkreślając, że pierwszy prom pływa już w Finlandii. Prom elektryczny Elektra zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist na zamówienie FinFerries, to pierwszy elektryczny prom w Finlandii.
– Realizujemy teraz dwa projekty statków elektrycznych. Pierwszy jest już skończony i czeka na odbiór przez operatora z Finlandii. Kolejny znajduje się w fazie produkcyjnej – dodaje dyrektor Milewski.
Jak działa taki statek, czy jest w pełni elektryczny i jak szybko może być ładowany? O to pytał II sekretarz ambasady ZEA,
– Statek jest w pełni elektryczny i ładowany jest z lądu w ciągu kilku minut – wyjaśnił dyrektor Okruciński, dodając, że tradycyjne silniki zapewniają manewrowość W razie wyczerpania się baterii (systemu ESS), na przykład w przypadku pływania w warunkach dużego zalodzenia .
– Crist wykonuje zamówienia na statki elektryczne od projektu do kompletnego statku – mówił dyrektor Milewski, koordynator Baltic ZEV Hub, który podkreślił, że popyt na statki zeroemisyjne jest rosnący i jest to rynek perspektywiczny nie tylko w krajach skandynawskich. Mówił również, że mamy w dyspozycji również małą jednostkę elektryczną, która może być w pełni autonomiczna.
Hub statków zeroemisyjnych
Hub produkcji statków zeroemisyjnych Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego może nie tylko produkować kompletne jednostki elektryczne lub zasilane innymi paliwami niskoemisyjnymi, ale również magazyny energii i systemy zasilania z lądu.
Tak więc, koordynowany przez Crist hub jest w stanie wytworzyć kompletne statki zeroemisyjne, a hub Green Tech zapewnić systemy ich ładowania z magazynów energii lub bunkrowania np. wodorem.
W klastrze działają również inne huby, które zapewniają kompletne rozwiązania techniczne. Baltic HUB ICT & AI zapewnia innym hubom i członkom klastra rozwiązania informatyczne. Baltic Green Tech Hub pozwala na wytwarzanie zielonej energii z mixu bio, energii wiatrowej, słonecznej i wodnej oraz magazynowanie i zarządzanie tą energią. Te huby wspierają hub prawno-finansowy oraz hub edukacyjny i centrum mediacji gospodarczych.
Należy podkreślić, że zadaniem Baltic ZEV HUB jest pozycjonowanie polskiej produkcji statków zeroemisyjnych na rynku międzynarodowym i jesteśmy w stanie dostosować parametry i system napędu i zasilania do potrzeb klienta.
Pan Ahmed Al-Mansouri, II sekretarz ambasady ZEA podziękował uczestnikom spotkania za przedstawienie innowacyjnych projektów, propozycji współpracy i poinformował, że przedstawi je zainteresowanym podmiotom w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Przedstawiciele stoczni Crist, Synlift i Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego również podziękowali za możliwość przedstawienia potencjału innowacyjnego swoich przedsiębiorstw. W organizacji spotkania pomogła pani dr Krystyna Kołodko, radca prawny.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek