• <
nauta_2024

Crist. Kurs na rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Crist. Kurs na rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Crist. Kurs na rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich - GospodarkaMorska.pl

Marek Grzybowski

17.07.2022

Na początku lipca odbyło się spotkanie przedstawicieli stoczni Crist, firmy Synlift oraz Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Ambasadzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Warszawie. Gości przyjął Pan Ahmed Al-Mansouri, II Sekretarz Ambasady ZEA.

Pokaż cały artykuł
Crist. Kurs na rynek Zjednoczonych Emiratów Arabskich - GospodarkaMorska.pl
Fot. Marek Grzybowski

Na początku lipca odbyło się spotkanie przedstawicieli stoczni Crist, firmy Synlift oraz Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Ambasadzie Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Warszawie. Gości przyjął Ahmed Al-Mansouri, II sekretarz ambasady ZEA. 

Podczas spotkania zaprezentowano potencjał wytwórczy Crista, który wynika z faktu, że stocznia posiada w Gdyni potencjał pozwalający na przerób stali na poziomie 50 tysięcy ton stali rocznie.  Wskazano, że o unikalnej pozycji Crista na rynku decyduje największy w regionie suchy dok o długości prawie 380 m długości i 70 m szerokości, w którym montuje się lub remontuje jednostki. Istotną informacją było to, że kilka lat temu CRIST  wszedł do elitarnego klubu budowy jednostek innowacyjnych i statków zeroemisyjnych. Stocznia skoncentrowała się na budowie statków, konstrukcji morskich oraz hydrotechnicznych. 

Innowacje w dokach

– Crist buduje innowacyjne i unikalne jednostki dla firm budujących morskie farmy wiatrowe i infrastrukturę lądową – informował Daniel Okruciński, zastępca dyrektora handlowego, który prezentował między innymi Heavy Lift Jack-Up Vessel Innovation oraz statek Jack-up Barge –Thor, a także statek do budowy i obsługi rynku offshore - Vidar, wykorzystany m.in. do montowania turbin wiatrowych na Morzu Północnym.  

– Crist ma na swoim koncie również Zourite, statek samo-podnośny przeznaczony do budowy autostrady na morzu, wzdłuż wybrzeża wyspy Réunion (koło Madagaskaru). Innym ciekawym projektem w portfelu Crist jest pływający dok Marco Polo, który wykorzystany został do refulacji i rozbudowy powierzchni księstwa Monako – wyjaśnił Okruciński.

– Stocznia Crist otrzymała zlecenie na budowę specjalistycznej jednostki do budowy umocnienia dna, na którym położone zostaną segmenty najdłuższego tunelu zatapianego na świecie. Tunel o długości 18 km będzie łączył dwie miejscowości między Danią a Niemcami – poinformował Jacek Milewski, dyrektor finansowy, członek zarządu Crist. 

Słodka woda z wiatru i słońca

Crist został zaproszony do produkcji unikalnego układu SYNWATER®/Floating WINDdesal (FWD). 

– Jest to pływające elektrownia wiatrowa z panelami słonecznymi  i elektrownią wiatrową 5,2 MW, której energia wykorzystywana jest do odsalania wody i morskiej i produkcji czystej wody pitnej – wyjaśniał dypl. inż. Joachim Kufler, Mamanging Partner z  SYNLIFT Industrial Products (SIP), które jest liderem przedsięwzięcia.

Projekt realizują również Thyssenkrupp Industrial Solutions, Prysmian Group, Boll & Kirch Filterbau, AEROVIDE, EMS Maritime Offshore. Ze strony polskiej w projekt włączone zostało biuro StoGda Ship Design & Engineering. 

W fazie przygotowawczej projektu Crist uczestniczył w procesie FEED (Front End Engineering Design) wspólnie z  biurem projektowym StoGda. Dziś ma już za sobą analizę projektu koncepcyjnego i „feasibility study”.  

Projektem zainteresował się Pan Ahmed Al-Mansouri, II Sekretarz Ambasady ZEA, który pytał o wydajność urządzenia i możliwość jego wykorzystania w warunkach panujących na morzu wokół Zjednoczonych Emiratów Arabskich. 

– Taka instalacja wykorzystująca energię wiatru i słońca  może zapewnić wydajność 30,000 m3/d – wyjaśniał inż. Kufler. 

Promy elektryczne dla Finlandii

– W stoczni Crist powołano hub produkcji statków zeroemisyjnych. Aktualnie w stoczni budowane są kolejne elektryczne promy – informował Jacek Milewski, podkreślając, że pierwszy prom pływa już w Finlandii. Prom elektryczny Elektra zbudowany w gdyńskiej stoczni Crist na zamówienie FinFerries, to pierwszy elektryczny prom w Finlandii. 

– Realizujemy teraz dwa projekty statków elektrycznych. Pierwszy jest już skończony i czeka na odbiór przez operatora z Finlandii. Kolejny znajduje się w fazie produkcyjnej – dodaje dyrektor Milewski. 

Jak działa taki statek, czy jest w pełni elektryczny i jak szybko  może być ładowany? O to pytał II sekretarz ambasady ZEA,

– Statek jest w pełni elektryczny i ładowany jest z lądu w ciągu kilku minut – wyjaśnił dyrektor Okruciński, dodając, że tradycyjne silniki zapewniają manewrowość W razie wyczerpania się baterii (systemu ESS), na przykład w przypadku pływania w warunkach dużego zalodzenia . 

– Crist wykonuje zamówienia na statki elektryczne od projektu do kompletnego statku – mówił dyrektor Milewski, koordynator Baltic ZEV Hub, który  podkreślił, że popyt na statki zeroemisyjne jest rosnący i jest to rynek perspektywiczny nie tylko w krajach skandynawskich. Mówił również, że mamy w dyspozycji również małą jednostkę elektryczną, która może być w pełni autonomiczna. 

Hub statków zeroemisyjnych

Hub produkcji statków zeroemisyjnych Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego może nie tylko produkować kompletne jednostki elektryczne lub zasilane innymi paliwami niskoemisyjnymi, ale również magazyny energii i systemy zasilania z lądu.

Tak więc, koordynowany przez Crist hub jest w stanie wytworzyć kompletne statki zeroemisyjne, a hub Green Tech zapewnić systemy ich ładowania z magazynów energii lub bunkrowania np. wodorem.  

W klastrze działają również inne huby, które zapewniają kompletne rozwiązania techniczne. Baltic HUB ICT & AI zapewnia innym hubom i członkom klastra rozwiązania informatyczne. Baltic Green Tech Hub pozwala na wytwarzanie zielonej energii z mixu bio, energii wiatrowej, słonecznej i wodnej oraz magazynowanie i zarządzanie tą energią. Te huby wspierają hub prawno-finansowy oraz hub edukacyjny i centrum mediacji gospodarczych. 

Należy podkreślić, że zadaniem Baltic ZEV HUB jest pozycjonowanie polskiej produkcji statków zeroemisyjnych na rynku międzynarodowym i jesteśmy w stanie dostosować parametry i system napędu i zasilania do potrzeb klienta. 

Pan Ahmed Al-Mansouri, II sekretarz ambasady ZEA podziękował uczestnikom spotkania za przedstawienie innowacyjnych projektów, propozycji współpracy i poinformował, że przedstawi je zainteresowanym podmiotom w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Przedstawiciele stoczni Crist, Synlift i Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego również podziękowali za możliwość przedstawienia potencjału innowacyjnego swoich przedsiębiorstw. W organizacji spotkania pomogła pani dr Krystyna Kołodko, radca prawny. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.