pc
Arktyczny wycieczkowiec Fridtjof Nansen na wodzie. Wodowanie jednostki odbyło się 9 grudnia w stoczni Kleven Verft w Norwegii. Częściowo wyposażone bloki na ten statek pasażerski dostarczył Montex Shipyard z Gdańska.
Arktyczny wycieczkowiec Fridtjof Nansen, wyposażony w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy, zamówił w czerwcu 2016 norweski armator Hurtigruten. Statek będzie miał 140 m długości, 23,6 m szerokości, 5,3 m zanurzenia i 20 889 GT, a na pokład zabierze 530 pasażerów. Jednostkę zaprojektował Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Wycieczkowiec będzie przystosowany do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i do wypłynięcia na wody strefy polarnej.
Montex Shipyard z Gdańska zbudował na ten statek pasażerski częściowo wyposażone bloki o łącznej wadze 2 500 t: część dziobową, rufową oraz elementy nadbudówki. Podobne bloki ta sama stocznia wysłała także na siostrzana jednostkę Fridtjof Nansen, czyli Roald Amundsen: dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową.
Wnętrza wycieczkowca Fridtjof Nansen urządzone zostaną bogato i wygodnie, z wykorzystaniem naturalnych skandynawskich materiałów, takich jak granit, dąb, brzoza i wełna. Wszystkie kabiny statku są zewnętrzne, a połowa z nich będzie miała prywatne balkony. W apartamentach typu Aft natomiast na pasażerów czekało będzie prywatne jacuzzi na świeżym powietrzu z przepięknym widokiem.
W centralnym miejscu statku zaplanowano Nansen Science Center – miejsce towarzyskich spotkań, w którym goście oraz członkowie załogi będą rozmawiać o badanych obszarach. To także główna siedziba obecnego na pokładzie zespołu ekspedycyjnego.
Oprócz tego, na pokładzie wycieczkowca pasażerowie znajdą trzy restauracje z menu norweskim i skandynawskim oraz międzynarodowym, elegancki salon Explorer Lounge, dużą siłownię i centrum odnowy biologicznej. Przygotowano dla nich także odkryty basen na rufie i jacuzzi.
Fridtjof Nansen będzie wyposażony również w wiele urządzeń ekspedycyjnych, w tym kajaki, podwodne drony i łodzie wyprawowe dla bezpiecznego badania i cumowania w odległych obszarach.
Wycieczkowiec swoją nazwę zyskał na cześć norweskiego odkrywcy i naukowca, laureata Pokojowej Nagrody Nobla Fridtjofa Nansena. Badacz jako pierwszy przeszedł Grenlandię na nartach biegowych, a podczas Ekspedycji Fram w latach 1893-1896 próbował dotrzeć do geograficznego bieguna północnego.
Fridtjof Nansen ma być gotowy w 2020 r., natomiast jego siostrzana jednostka – w przyszłym roku. Jak zapowiada armator, zarówno ten statek, jak i Roald Amundsen, to zupełnie nowa generacja jednostek ekspedycyjnych. Kapitanem pierwszego na świecie hybrydowego wycieczkowca z tej serii zostanie Kai Albrigtsen.
Hurtigruten to firma oferująca połączenia promowe wzdłuż norweskiego wybrzeża. Jej korzenie sięgają 1893 r. Wtedy w pierwszy rejs wzdłuż wybrzeża Norwegii ruszył statek Vesteraalen, który popłynął z Trondheim do Hammerfest. Oprócz budowy nowych jednostek, armator zamierza modernizować eksploatowaną już flotę.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"