ew
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 37-letnią szczecińską Planetę.
Obie jednostki powstają w ramach projektu „Nostri Maris - budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” współfinansowanego przez Unię Europejską. Będą one pełnić funkcję lodołamaczy, służyć do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Dodatkowo, będą mogły służyć jako jednostki o funkcjach ratowniczych i przeciwpożarowych, wspomagając w tych zadaniach inne służby. Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tys. złotych, a ich odbiór jest planowany na kolejno: kwiecień i czerwiec 2020 roku.
"Urząd Morski zastąpi dwa wysłużone statki: Planetę i Zodiak, które zostały zbudowane ponad 30 lat temu w Remontowa Shipbuilding. Jako stocznia przekażemy w ręce armatora produkt najnowocześniejszy na rynku" - mówi Marcin Ryngwelski, prezes Remontowa Shipbuilding.
Rangę dzisiejszego wydarzenia podkreślał obecny na uroczystości Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej: "To bardzo ważny dzień. Po pierwsze ze względu na to, że w polskiej stoczni, polskie biuro projektowe wraz z polskimi stoczniowcami zwodowali drugi statek dla Urzędów Morskich. Po drugie, w przyszłym roku będziemy obchodzili 100-lecie administracji morskiej w Polsce i to jest najlepszy prezent, jaki możemy podarować pracownikom prowadzącym na co dzień bardzo ważne inspekcje będące inwestycją w polską gospodarkę morską. Wyposażymy ich w świetny, wysoko wyspecjalizowany sprzęt".
O współpracy z gdańską stocznią Remontowa opowiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz: "Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego partnerstwa, przebiega ono w modelowy sposób. Projekt mieści sie w harmonogramie, nie było żadnych przesunięć i w połowie przyszłego roku powinniśmy odebrać obie jednostki. Pierwszą w kwietniu i drugą w czerwcu."
Jednostki powstają w oparciu o projekt biura projektowego Remontowa Marine Design & Consulting. Nadbudówka z pomieszczeniami mieszkalnymi i technicznymi usytuowana będzie w rejonie dziobu/śródokręcia z otwartym pokładem w rejonie rufy. Poszycie kadłuba jak dla lodołamacza, wzmocnione wg wymagań klasy lodowej L1, kształt dziobu odpowiedni dla kruszenia lodu. Jednostki będą posiadały spalinowo-elektryczny system napędu pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu rożnych funkcji.
Energię elektryczną dostarczą cztery agregaty prądotwórcze o mocy około 4x1000 kWe o napięciu 690V 50/60Hz, poprzez transformatory zasilane będą odbiory 440V i 230V. W zależności od potrzeb, mogą pracować cztery, trzy, dwa lub jeden dowolny agregat. Agregat awaryjny zasili sieć 440V i 230V 50/60 Hz.
Główny napęd będą stanowić dwa pędniki azymutalne ze stałą śrubą w dyszy z napędem elektrycznym 690V, 50/60 Hz. W części dziobowej statku zostanie zainstalowane urządzenie napędowo-sterowe.
Na pokładzie będzie zamontowany dźwig pokładowy typu dostosowanego do funkcji o wysięgu minimum od 17 do 25 m. Na śródokręciu natomiast przewidziano dwie ładownie oraz dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zebranych zanieczyszczeń ropopochodnych.
Na statku będą zainstalowane urządzenia i wyposażenie hydrograficzne do pomiarów morskich, w tym do obsługi pojazdu podwodnego (ROV). Przewidziano także oddzielną kabinę hydrograficzną z odpowiednim wyposażeniem niezbędnym dla wykonywania opracowań pomiarów.
Podstawowa załoga statku to sześć osób. Na jednostkach będzie mógł także pracować piętnastoosobowy specjalistyczny personel.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza