W Szczecinie ma powstać replika XIX-wiecznego brytyjskiego żaglowca. - Jest armator, który chce zbudować w Szczecinie Cutty Sarka. Chce wykorzystać wszystkie starodawne oryginalne metody szkutnicze budowy tego typu jednostek - powiedział w Radio Szczecin Rafał Zahorski, pomysłodawca odbudowy zabytkowego statku "Bembridge", który obecnie stoi w Szczecinie.
Inwestor pochodzi z Rosji i prowdopodobnie będzie chciał również zbudować stocznię, w której za pomocą historycznych metod powstanie replika żaglowca. Jak na razie nie wiadomo, kim jest tajemniczy inwestor ani dlaczego zdecydował się na stowrzenie Cutty Sarka.
- Budowa kopii jest możliwa. Rosjanie to udowodnili budując swoją jednostkę żaglową Sztandart. Posiadając odpowiedni materiał, a przede wszystkim doświadczonych szkutników, którzy wiedzą jak budować jednostki drewniane, można zbudować taką replikę - skomentował Leszek Kocela z Działu Historii Żeglugi Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Dodajmy, że Cutty Sark to XIX-wieczny kliper herbaciany, który pobił wiele rekordów prędkości. Jest to obecnie jedyny zachowany kliper herbaciany na świecie, stoi teraz w suchym doku przy nabrzeżu w dzielnicy Londynu, Greenwich jako statek-muzeum. Zbudowany w Szkocji w 1869 jako żaglowiec do przewozu herbaty z Chin. Był to w ówczesnych czasach najszybszy kliper, mogący w ciągu dnia przepłynąć 350 mil (ok. 650 km, średnia dobowa prędkość 15 w).
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego