• <
nauta_2024

W Stoczni Szczecińskiej powstanie semi-autonomiczny statek. Możesz wesprzeć tę budowę

pc

05.06.2019 04:11 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Stoczni Szczecińskiej powstanie semi-autonomiczny statek. Możesz wesprzeć tę budowę

Partnerzy portalu

W Stoczni Szczecińskiej powstanie semi-autonomiczny statek. Możesz wesprzeć tę budowę - GospodarkaMorska.pl

[AKTUALIZACJA] Publikujemy treść oświadczenia, jakie otrzymaliśmy od Stoczni Szczecińskiej.

„Nie jest prawdą stwierdzenie, że Kontrakt podpisany ze Stocznią Szczecińską w maju 2018 r. obejmuje dostawę dwóch jednostek, z możliwością rozszerzenia na 18 jednostek tego typu. Pierwszy statek ma być gotowy w przyszłym roku – informuje New Shore Invest. Przedmiotowy kontrakt wygasł w lutym 2019 r. i nie będzie zrealizowany przez Stocznię Szczecińską  Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie”.

Poniżej treść artykułu, do którego odniosła się Stocznia Szczecińska.

***

New Shore Invest, platforma brokerska umożliwiająca inwestowanie w obiecujące projekty transportowe, zachęca do wsparcia projektu Arion. To semi-autonomiczny statek, który wybudować ma Stocznia Szczecińska. Kwota, jaką można w niego zainwestować, wynosi od 1 000 do 10 000 euro na inwestora. New Shore Invest zapewnia, że każdy z nich może liczyć na atrakcyjny zwrot z inwestycji.

Osoby i firmy zainteresowane projektem będą inwestowały w papiery wartościowe. Zysk może wynieść do 7% rocznie. New Shore Invest ostrzega jednak, że inwestycja wiąże się ze znacznym ryzykiem i może doprowadzić do całkowitej utraty zainwestowanego kapitału. „Potencjalny zwrot nie jest gwarantowany i może być niższy. Jest to inwestycja przedsiębiorcza, w której przyszły rozwój nie jest przewidywalny, a prognozowany” – podaje platforma brokerska.

Tzw. coaster, czyli wielozadaniowy masowiec, powstanie na zamówienie niemieckiego armatora Kay Lauterjung z Lauterjung Shipmanagement. Jak podaje New Shore Invest, w nadchodzących latach planuje on stworzyć nowoczesną flotę, odpowiadającą na potrzeby rynku. Kontrakt podpisany ze Stocznią Szczecińską w maju 2018 r. obejmuje dostawę dwóch jednostek, z możliwością rozszerzenia na 18 jednostek tego typu. Pierwszy statek ma być gotowy w przyszłym roku – informuje New Shore Invest.

Platforma brokerska podkreśla, że obsługa statku Arion będzie ekonomiczna i opłacalna, do czego przyczyni się nowoczesny projekt jednostki. Coaster ma mieć innowacyjny, hydrodynamiczny kadłub, który pozwoli zaoszczędzić do 5% paliwa w porównaniu z innymi jednostkami tego typu. Dodatkowo skomputeryzowana technika pokładowa pomagać będzie personelowi na lądzie w monitorowaniu operacji wykonywanych przez statek, a załodze w kontrolowaniu urządzeń i systemów, co umożliwi wydajne wykorzystanie energii. Arion będzie statkiem semi-autonomicznym – to komputer określi istotne dla ruchu dane i oceni je, poprawiając bezpieczeństwo jednostki. Armator będzie miał także szerokie możliwości monitorowania operacji na pokładzie, gdy statek będzie na morzu. New Shore Invest dodaje, że semi-autonomiczna żegluga jest jeszcze „w powijakach”, dlatego na Arionie zatrudniona będzie pełna załoga.

Arion będzie jednostką o wielu zastosowaniach. Jego projekt opiera się na sprawdzonym Eurocoasterze o nośności 2 460 t, który armator Kay Lauterjung z Lauterjung Shipmanagement wykorzystuje od 18 lat. Został on jednak ulepszony i zmodyfikowany. Nowy coaster będzie miał 87,95 m długości, 12,90 m szerokości i 3 600 t nośności. Jednostka zostanie przeznaczona do transportu nawozów, zbóż, drobnicy, np. stali, ale także będzie mogła przewozić kontenery oraz ciężkie i ponadgabarytowe ładunki. Statek, wyposażony w nowoczesny silnik, będzie rozwijał prędkość 12 w. Przy prędkości ekonomicznej 10 w. oznacza to zużycie paliwa sięgające 4,5 t/dobę. Jak podaje New Shore Invest, typowe statki przy takim samym zużyciu paliwa mogą zabrać na pokład ok. 1 000 t ładunku mniej. Arion ma mieć zatem przewagę nad konkurencją.

Jednostka dzięki połączeniu nowoczesnej technologii z solidną konstrukcją kadłuba będzie spełniać najnowsze wymogi Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w zakresie ochrony środowiska. W szczególności zapewni to silnik główny zasilany ekologicznym olejem napędowym, co znacznie zmniejszy emisję siarki. Statek wyposażony będzie także w system oczyszczania wód balastowych, co, według New Shore Invest, także ma zwiększyć jego przewagę konkurencyjną, ponieważ wyposażanie już istniejących jednostek w taki system jest drogie. Arion ma być odpowiedzią na oczekiwania rynku w tym zakresie, a statki bez systemu oczyszczania wód balastowych mają z czasem zostać wycofane – informuje platforma brokerska.

Powołując się na raport z 2018 r. pt. „Analiza floty wielofunkcyjnych frachtowców klasy 2.500-5.00 dwt”, opracowany przez Institute of Shipping Economics and Logistics, New Shore Invest informuje, że Arion zapełni na rynku niszę o najwyższym potencjale ekonomicznym. „W ostatnich latach pojawiło się kilka nowych wielozadaniowych/wielofunkcyjnych frachtowców o nośności od 2 500 do 5 000 ton. Od lata 2018 r. było na nie tylko 17 nowych zamówień europejskich właścicieli. Przy obecnej łącznej liczbie 1 383 istniejących statków tego typu, odsetek nowych budów to nieco ponad jeden procent. Średni wiek istniejącej floty we wspomnianym segmencie statków wynosi średnio 23,5 roku dla europejskich właścicieli. 42% floty ma więcej niż 25 lat, 406 frachtowców nawet powyżej 30 lat. Dlatego oczekuje się wzrostu wskaźnika złomowania” – podaje platforma brokerska.

Według New Shore Invest, popyt na towary transportowane na krótkich trasach morskich północnej Europy rośnie. Przewożone są głównie: produkty przemysłu drzewnego, turbiny wiatrowe, zboża i nawozy, materiały budowlane, cement itp. Arion ma być wykorzystywany do rejsów po Europie aż do rejonów Afryki Północnej i Wysp Kanaryjskich. Statek będzie mógł zawijać także do mniejszych portów o zanurzeniu do 4 m. Opuszczana sterówka da mu także możliwość pływania po Renie do Duisburga – największego portu śródlądowego w Europie.

New Shore Invest podkreśla, że perspektywy rynkowe są pozytywne. Statek jeszcze przed rozpoczęciem budowy został wyczarterowany na okres trzech lat przez wiodącego gracza na rynku żeglugowym – Sunship Schiffahrtskontor KG. Stawka czarteru obejmuje prognozowane zwroty dla inwestorów w pierwszych trzech latach eksploatacji jednostki. Platforma brokerska informuje, że projekt od samego początku ma generować przychody, z perspektywami na dalszą rozbudowę floty. Więcej informacji na ten temat tutaj.

Na realizację projektu badawczo-rozwojowego, którego przedmiotem jest opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej typu coaster, Stocznia Szczecińska otrzymała w tym roku 33 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Zakład poinformował w grudniu ubiegłego roku, że SAC (Semi-Autonomous Coaster) to pierwszy tak kompleksowy projekt B+R polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności. Jego realizacja daje realną szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.

Efektem bezpośrednim projektu będzie prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie wybranych wysoce innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów.

„Dodatkowym efektem projektu będzie innowacyjny kadłub coastera zapewniający ponadstandardową oszczędność paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu ładowności statku.

Równolegle z pracami badawczymi będą przeprowadzone prace przedwrożeniowe, których najważniejszym elementem będzie nadzór klasyfikatora statków, zarówno nad projektem, jak i budową prototypu. Jest on konieczny, gdyż prototyp musi być dopuszczony do testów morskich, a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację. W projekcie zaplanowano 8 etapów badawczych, które będą realizowane przez multidyscyplinarny, doświadczony zespół B+R i techniczny, przy wykorzystaniu odpowiedniej infrastruktury badawczej i technologicznej” – czytamy na stronie internetowej Stoczni Szczecińskiej.

Projekt pn. „Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej” będzie realizowany przez Stocznię Szczecińską w latach 2019-2020. Partnerami stoczni w projekcie są JPP Marine Sp. z o.o. S. k oraz Nelton Sp. z o. o. Za naukową stronę projektu odpowiada natomiast Akademia Morska w Szczecinie.

Rozpoczęcie projektu zaplanowano na I kwartał 2019 roku, a czas jego trwania to 24 miesiące. Budżet całego przedsięwzięcia to prawie 58,8 mln zł.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.