• <
nauta_2024

W MSR Gryfia trwa budowa kadłubów dwóch pierwszych lodołamaczy dla Wód Polskich

pc

23.08.2019 11:31 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W MSR Gryfia trwa budowa kadłubów dwóch pierwszych lodołamaczy dla Wód Polskich

Partnerzy portalu

W MSR Gryfia trwa budowa kadłubów dwóch pierwszych lodołamaczy dla Wód Polskich - GospodarkaMorska.pl

W Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie powstają kadłuby dwóch pierwszych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku wchodzącego w skład Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Umowa obejmuje budowę łącznie czterech takich jednostek: trzech lodołamaczy liniowych i jednego czołowego. Razem z dotychczasowymi jednostkami będą pracowały na odcinku od zapory we Włocławku do ujścia rzeki Wisły.

„Na koniec sierpnia 2019 przewidziano uroczyste podpisanie protokołu potwierdzającego zakończenie budowy kadłuba lodołamacza czołowego oraz jego aluminiowej nadbudówki. Dobór optymalnego kształtu kadłuba potwierdzono badaniami modelowymi oraz badaniami na basenie lodowym” – podały Wody Polskie w komunikacie.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia umowę na budowę czterech lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku podpisała 29 września 2017 r. Statki są budowane w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Stocznia zobowiązana jest do zaprojektowania, wybudowania i wyposażenia, jako jednostek prototypowych, jednego lodołamacza czołowego i jednego lodołamacza liniowego. Następnie, po próbach jednostek prototypowych w sezonie zimowym oraz zaktualizowaniu dokumentacji projektowej, wybudowane i wyposażone zostaną dwa kolejne lodołamacze liniowe – jako jednostki seryjne. W ramach zawartej umowy, stocznia zabezpieczy również niezbędną infrastrukturę dla obsługi lodołamaczy, w celu sprawnego prowadzenia akcji lodołamania.

Lodołamacz czołowy będzie przeznaczony do rozbijania grubej pokrywy lodowej i wyłamywania rynien w lodzie. Lodołamacze liniowe natomiast posłużą do rozdrabniania pokruszonego lodu i poszerzania rynny wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz jej wyłamywania w obszarze niedostępnym dla lodołamacza czołowego.

Wszystkie jednostki będą przystosowane do tego, by pełnić funkcję holowników, jak również funkcje ratownicze. Lodołamacze będą mogły stawać się statkami pożarniczymi poprzez przyłącze dla zasilania instalacji obiektu gaszonego, oraz jednostkami przystosowanymi do zwalczania rozlewów ropopochodnych poprzez możliwość zainstalowania na pokładzie bębna z zaporą. Na każdym z lodołamaczy przewidziano pomieszczenia mieszkalne i socjalne dla sześcioosobowej załogi.

Przekazanie dwóch pierwszych lodołamaczy przewidziane jest na koniec marca i kwietnia 2020 r. Kolejne dwa lodołamacze liniowe wejdą do eksploatacji w połowie 2021 r.

Budowa lodołamaczy jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość projektu to 74 mln zł. Jednostki powstają w zakładzie w Szczecinie. Nadzór nad budową pełni Polski Rejestr Statków

Jest to kolejna seria lodołamaczy, które buduje MSR Gryfia. W 2014 r., podobne dwie jednostki: Stanisław i Andrzej, zostały przekazane do RZGW Szczecin.

Obecnie RZGW Gdańsk dysponuje pięcioma lodołamaczami: Tygrysem, Orką, Foką, Żbikiem i Rekinem, które mają od 24 do 31 lat. Budowa czterech nowych jednostek stanowi część programu odnowienia floty lodołamaczy w całej Polsce – odgrywają one kluczową rolę w zabezpieczeniu przeciwpowodziowym regionu Dolnej Wisły. Zapobiegają zimą, a szczególnie wczesną wiosną, powstawaniu zatorów lodowych, które są przyczyną najgroźniejszej formy powodzi – powodzi zatorowej.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia należy do grona najbardziej znanych stoczni w kraju i zagranicą. Oprócz remontów i konwersji statków różnych typów i rozmiarów, wykonuje także konstrukcje stalowe offshore. Na tym rynku MSR Gryfia funkcjonuje od ponad 15 lat, dostarczając zarówno moduły mieszkalne i konstrukcje wyposażeniowe platform wiertniczych, jak i konstrukcje subsea, przeznaczone do montażu na dnie morskim. Dogodna lokalizacja zakładów w Szczecinie i w Świnoujściu zapewnia łatwy i szybki transport produkowanych konstrukcji.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.