• <
KONGSBERG_2023

Vistula Maersk - pierwszy kontenerowiec z wysoką klasą lodową nowej generacji

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Vistula Maersk - pierwszy kontenerowiec z wysoką klasą lodową nowej generacji

Partnerzy portalu

Vistula Maersk - pierwszy kontenerowiec z wysoką klasą lodową nowej generacji - GospodarkaMorska.pl

Vistula Maersk to pierwszy z siedmiu kontenerowców dowozowych (feeder container vessel) z wysoką szwedzko-fińską klasą lodową. Ma nie tylko wzmocniony kadłub, ale i wiele innych cech zapewniających mu możliwość żeglugi w ekstremalnych warunkach - jest zoptymalizowany do eksploatacji w temperaturach do −25 °C.

Seria statków klasyfikowanych przez Lloyd's Register przyjmie nazwy od rzek państw bałtyckich (Polski, Rosji, Litwy, Łotwy i Finlandii). Znane obecnie pozostałe, poza "Wisłą", nazwy, to: Volga Maersk, Vaga Maersk, Vayenga Maersk, Vilnia Maersk i Vuoksi Maersk. Wszystkie jednostki będą przystosowane do żeglugi po Bałtyku. Przykładowo, połączenie z St. Petersburgiem jest często niemożliwe dla zwykłych statków w miesiącach zimowych i musi być obsługiwane przez statki ze wzmocnieniami lodowymi, ale nawet te są czasami zmuszone w Zatoce Fińskiej do korzystania z pomocy lodołamaczy.

Dodatkowo, Maersk Vistula zaprojektowany jest i wyposażony dla efektywniejszego wykorzystywania energii, co ma wynikać nie tylko z ekonomii skali na statku większym od dotychczas eksploatowanych feederów. Zmniejszone zużycie paliwa statek zawdzięcza zoptymalizowanemu przez Odense Maritime Technology kształtowi kadłuba, gruszce rufowej i kierownicom opływu.

Maersk Line nie stawia np. na modny napęd LNG czy scrubbery a wybiera opcję redukowania szkodliwych emisji przez stosowanie droższych, niskosiarkowych paliw, pozwalających spełniać wymogi środowiskowe w obszarze ECA (Emission Control Area), obejmującym cały Bałtyk, Cieśniny Duńskie czy Morze Północne. Vistula Mærsk jest pierwszym nowo zbudowanym dla Maersk Line statkiem, który spełnia wszystkie wymogi odnośnie żeglugi w obszarach ECA.

Vistula Maersk będzie pływała pod banderą duńską, z międzynarodową załogą, w której wyższe stanowiska oficerskie zarezerwowane są jednak tylko dla Duńczyków. Na statku zmieści 28 osób. Dla każdego została przewidziana pojedyncza kabina  zwęzłem sanitarnym. Co więcej, na statku zaplanowano sześć miejsc dla tzw. Suez crew, pomagającej w przejściu statku przez Kanał Sueski.

 
Podstawowe dane statku:


państwo bandery - Dania (DIS)
typ statku - baby post panamax
stocznia - COSCO (Zhoushan) Shipyard Co Ltd, Zhoushan ZJ, Chiny
rozpoczęcie budowy - 25 października 2015 r.
położenie stępki - 3 grudnia 2015 r.
wodowanie - 6 marca 2017 r.

długość całkowita - 200,00 m

długość między pionami - 195,90 m

szerokość konstrukcyjna - 35,20 m
szerokość maksymalna - 35,32 m
zanurzenie - 11,00 m
zanurzenie maksymalne - 15,64 m

ładowność - 3596 TEU (według niektórych źródeł - 3600 TEU)

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.