Grupa Vistal, wiodący producent wielkogabarytowych, specjalistycznych konstrukcji stalowych w Polsce, podwyższyła swoje przychody w zeszłym roku aż o 14 proc (łącznie 322 mln zł). Spadł jednak zysk netto grupy, z 20,4 mln w 2013 roku, do 12,3 mln w roku ubiegłym.
Włodarze Vistalu nie mają jednak czym się martwić. Zysk netto grupy, nieuwzględniający jednorazowego odpisu na należności odsetkowe w wysokości 3 mln zł w 2014 roku osiągnął poziom 15,3 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 13 proc. w porównaniu do zysku za 2013 rok oczyszczonego ze zdarzeń jednorazowych, wynoszącego 13,6 mln zł. Zarząd spółki zarekomendował wypłatę dywidendy za rok 2014 w wysokości 0,30 zł za akcję, co stanowi 35 proc. skonsolidowanego zysku netto.
Gros przychodów firmy, podobnie jak w ubiegłym roku, stanowił segment infrastruktury oraz marine i offshore. Sprzedaż w tym ostatnim segmencie spadła o 13,6 mln zł w porównaniu do ubiegłego roku, ale nadal zachowuje wysoki poziom – po 2014 r. sięgnęła 91,1 mln zł, czyli 28,3 proc. przychodów ogółem. Dodatkowo Vistal aktywnie rozwija działalność na rynkach zagranicznych w segmencie infrastruktury, m.in. rozszerzając ofertę o usługi montażowe. Spółka realizuje już pierwsze tego typu kontrakty.
- Dodatkowo w najbliższych tygodniach chcielibyśmy zakończyć formalności związane z uruchomieniem szwedzkiej spółki zależnej w Goteborgu, która ma nam pomóc zarówno w zwiększeniu liczby kontraktów realizowanych na rynkach skandynawskich jak i zakresu prac wykonywanych w tej części Europy. Planujemy także otworzenie kolejnych spółek zależnych na rynkach zagranicznych. Widzimy pozytywne perspektywy rozwoju segmentów, w których działamy, zarówno na rodzimym rynku jak i na rynkach eksportowych. Stopniowo realizujemy także nowe zamówienia w sektorze budownictwa specjalistycznego np. wytwarzanie i montaże kontenerowych modułów hotelowych. W marcu podpisaliśmy kolejne 2 umowy o łącznej wartości ponad 16 mln zł na dostawę modułów do budowy hoteli w Nowym Jorku – mówi Ryszard Matyka, Prezes Zarządu Vistal Gdynia S.A.
Ubiegły rok był także bogaty w inwestycje dla Vistalu. Zakończono między innymi budowę nowoczesnego zakładu produkcyjnego na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia - która stanowi podstawę realizacji strategii rozwoju Grupy w latach kolejnych. Inwestycja na Nabrzeżu Indyjskim umożliwia realizację najbardziej złożonych, wielkogabarytowych konstrukcji stalowych przede wszystkim dla segmentów marine i offshore oraz infrastruktury.
Ogółem nakłady inwestycyjne poniesione w 2014 roku wyniosły 54 mln zł. Łączny koszt zaplanowanych na rok 2015 inwestycji wynosi natomiast 12,2 mln zł. Vistal planuje między innymi rozbudowę zakładu i wykup gruntów w Czarnej Białostockiej, modernizacje zakładu w czarnej Białostockiej, wyposażenie nowej wytwórni na Nabrzeżu Indyjskim, wdrożenie systemu ERP czy budowę nowej linii cynkowania oraz malarni proszkowej w Liniewie.
- Mijający rok był jednym z ważniejszych w naszej działalności. To rok debiutu na GPW, ale także zakończenia największej inwestycji w historii grupy, na Nabrzeżu Indyjskim. Stworzyła nam ona nowe, większe możliwości produkcyjne. Wyniki minionego roku oceniamy jako satysfakcjonujące, biorąc pod uwagę przesunięcie wielu kontraktów, głównie w segmencie infrastruktury w Polsce, ale także w sektorze marine&offshore charakteryzującym się długim cyklem podejmowania decyzji inwestycyjnych, na co dodatkowy wpływ może mieć obecna sytuacja makroekonomiczna związana z ceną ropy - mówi Ryszard Matyka.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"