• <
KONGSBERG_2023

Uroczystość położenia stępki pod sejner rybacki w Stoczni Nauta

15.01.2015 14:48 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Uroczystość położenia stępki pod sejner rybacki w Stoczni Nauta

Partnerzy portalu

Uroczystość położenia stępki pod sejner rybacki w Stoczni Nauta - GospodarkaMorska.pl

W czwartek, 15 stycznia w Stoczni Nauta odbyła się ceremonia położenia stępki oraz umieszczenie szczęśliwych monet pod sejner rybacki, który stocznia buduje na zamówienie firmy Fitjar Mekaniske Verksted AS. Jest to szósta jednostka rybacka, która powstaje w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta. Statek trafi do zamawiającego w czerwcu 2015 r.

Wraz z położeniem stępki budowa statku Don Ole przechodzi do kolejnego etapu – przygotowane wcześniej elementy kadłubowe będą teraz scalane i wyposażane w niezbędne urządzenia.

W uroczystości otwierającej budowę uczestniczyli przedstawiciele norweskiej stoczni oraz reprezentanci peruwiańskiego armatora – pana Jana Martina Giske zrzeszonego w armatorskiej grupie Austral. Zgodnie z kontraktem zawartym we wrześniu 2014 r. Nauta wykona częściowo wyposażony kadłub. Statek będzie miał ponad 60 m długości i ponad 12 m szerokości.

Jednostka została zaprojektowana tak, by mogła być napędzana jednym silnikiem  o mocy ok. 3000 kW, połączonym ze śrubą napędową poprzez wał i dwubiegową skrzynię biegów. Siłownia będzie składała się z dwóch generatorów wysokoprężnych, generatora wału i jednego generatora awaryjnego.

Sejner będzie wyposażony w nowoczesne rozwiązania łowcze, dzięki czemu połów będzie odbywał się za pomocą pompy, która przetransportuje ryby do separatora pokładowego, a następnie do 9 zbiorników z wodą. Przy maksymalnym obciążeniu balastowym jednostka będzie mogła poruszać się z prędkością ok. 16 węzłów.

Budowa prowadzona jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas.

W ostatnim czasie jest to kolejne położenie stępki w stoczni Nauta. Dokładnie tydzień temu szczęśliwe monety położono pod kadłub jednostki naukowo-badawczej, którą w Naucie zamówił Uniwersytet w Goeteborgu. Portfel zamówień Zakładu Nowych Budów Stoczni Nauta na kolejne miesiące obejmuje budowę jednostek różnego typu – oprócz sejnerów floty łowczej, stocznia ma zakontraktowane budowy jednostek naukowo-badawczych oraz statku pomocniczego do obsługi farm wiatrowych. W ten sposób  Nauta buduje zróżnicowaną ofertę produktową i ma okazję współpracować z klientami reprezentującymi różne gałęzie gospodarki morskiej – mówi Krzysztof Juchniewicz, Prezes Zarządu Stoczni Nauta.

Stocznia Nauta jest przykładem połączenia wieloletniej tradycji z nowoczesnością. Nauta jest  najstarszą polską stocznią -prowadzi działalność nieprzerwanie od 88 lat. W ostatnich latach stocznia skupiała się przede wszystkim na działalności remontowej. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala Naucie remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Na rynek nowych budów Nauta powróciła dwa lata temu, otwierając Zakład Nowych Budów na terenach gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 400  osób i będzie zwiększane  w szybkim tempie. W tym czasie stocznia pozyskała kilkanaście kontraktów na budowę nowych jednostek i negocjuje kolejne zlecenia.

Fitjar Mekaniske Verksted AS to niewielka norweska stocznia położona na wyspie Stord, na południe od Bergen. Zakład zatrudniający około 60 osób działa na rynku od 1957 r. Swoje produkty dostarcza przede wszystkim dla klientów z branży offshore i rybołówstwa.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.