PMK
Komisja Europejska dodała do swojej listy zatwierdzonych stoczni złomujących osiem nowych zakładów. Wśród nich znalazło się pięć stoczni z Norwegii, dwie z Danii i jedna z Turcji. Lista ma w zamyśle zawierać zaaprobowane przez UE zakłady do rozbiórki statków pod banderą krajów unijnych.
Nowe stocznie w Danii i Norwegii zostały zgłoszone do Komisji przez właściwe organy krajowe, natomiast stocznia spoza UE złożyła wniosek o przystąpienie do listy i wykazała, że spełnia surowe wymagania.
- Unia zobowiązuje się do zmniejszenia wpływu przemysłu morskiego w UE na środowisko, w tym poprzez lepszą ochronę środowiska i pracowników w branży recyklingu statków - powiedział Karmenu Vella, komisarz UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa. - Zaktualizowana lista zapewni europejskim właścicielom statków szerszy zakres opcji, gdzie mogą złomować swoje jednostki - dodał.
Europejscy armatorzy posiadają 35 procent światowej floty. Duża część z nich jest demontowana na plażach w Azji Południowej, w warunkach często szkodliwych dla zdrowia pracowników i środowiska.
Od 31 grudnia 2018 roku unijne rozporządzenie w sprawie recyklingu statków wymaga, aby wszystkie duże statki pływające pod banderą państw członkowskich UE korzystały z zatwierdzonego zakładu recyklingu statków zawartego w wykazie. Obecnie europejska lista zakładów recyklingu statków zawiera 34 stocznie, co stanowi całkowitą dostępną roczną zdolność recyklingu wynoszącą prawie 2,4 miliona ton nośności.
Ta liczba może niedługo się powiększyć, gdyż kolejne 28 stoczni zlokalizowanych poza UE złożyło wniosek o włączenie do europejskiej listy zakładów recyklingu statków. Komisja obecnie ocenia, czy stocznie spełniają wymagania dotyczące wejścia na listę.
Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) niedawno wezwało UE, by dała skontrolowanym południowoazjatyckim zakładom recyklingu statków „sprawiedliwą szansę”, aby znaleźć się na liście UE.
Badanie zlecone przez międzynarodowe stowarzyszenie żeglugowe BIMCO w kwietniu tego roku wykazało, że tylko dziewięć spośród 26 stoczni na liście UE w tamtym czasie było realistycznie otwartych na recykling statków. BIMCO twierdziło ponadto, że tylko trzy z 26 stoczni rozbiórkowych mogłyby poddać recyklingowi duży statek, o rozmiarze panamax lub większym.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek