Samochodowiec „Elbe Highway” we wtorek rano przypłynął do Szczecina. Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” zamontuje na statku urządzenie do odsiarczania spalin, tzw. scrubber, potocznie nazywany płuczką.
To pierwszy taki kontrakt dla szczecińskiej remontówki, która liczy na kolejne. Armator samochodowca – „K” Line European Sea Highway Servicess (KESS) – ma jeszcze trzy podobne jednostki. Jedna z nich, „Ems Highway”, w sobotę też przypłynęła do „Gryfii”, ale na krótko, wykonano na niej drobne prace naprawcze.
„Elbe Highway” został zbudowany w 2005 roku, ma 148 m długości i 26 m szerokości.
Przypomnijmy, że instalacja scrubberów wynika z wprowadzenia nowych norm dotyczących emisji siarki, które weszły w życie od początku 2015 roku. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej i Międzynarodowej Organizacji Morskiej, armatorzy operujący w rejonie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz Kanału La Manche zobowiązani są do obniżenia zawartości siarki w paliwach do 0,1 proc. To oznacza wzrost kosztów transportu. Paliwo niskosiarkowe jest bowiem dużo droższe. Scrubbery natomiast wypłukują związki siarki z gazów spalinowych, umożliwiając stosowanie tańszego paliwa.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich