• <
KONGSBERG_2023

Rekordowy początek roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa

23.01.2015 19:45 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rekordowy początek roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa

Partnerzy portalu

Rekordowy początek roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa - GospodarkaMorska.pl

Gdańska Stocznia Remontowa styczeń może już zaliczyć do rekordowych miesięcy. W stoczni jednocześnie remontowanych jest ok. 20 statków a kolejne czekają w kolejce.

Wykorzystana okazja


Większość serwisowanych statków to duże promy renomowanych armatorów, na których w związku z wejściem od 1 stycznia  tzw. dyrektywy siarkowej instalowane są płuczki spalin (scrubbery). Płuczki są rozwiązaniem pozwalającym na ograniczenie emisji tlenków siarki do atmosfery poprzez czyszczanie (płukanie) spalin z silników głównych i pomocniczych bez konieczności przechodzenia na dużo droższe paliwo niskosiarkowe MGO.

Montaż tych urządzeń to świetny biznes. Instalacja scruber’ów na średniej wielkości jednostce to koszt ok 5 mln dolarów. GSR już w 2013 roku wprowadziła tę usługę do oferty i z roku na rok ilość zainstalowanych urządzeń dynamicznie rośnie. W 2013 były to trzy instalacje, w 2014 już 23 a wynik w roku bieżącym z pewnością będzie dużo wyższy.

Kolejne innowacje

Innym ekologicznym rozwiązaniem związanym z ograniczeniem emisji siarki GSR ściąga kolejnych armatorów. Mówimy tu o montażu instalacji na coraz bardziej interesujące dla armatorów paliwo czyli metanol. Tu koszt instalacji jest jeszcze wyższy jednak pod koniec miesiąca armator Stena Line na swojej jednostce „Stena Germanica” dokona w GSR pierwszej instalacji , dzięki której prom będzie pierwszym w historii statkiem tej wielkości zasilanym metanolem. Całkowity koszt projektu wynosi ok. 22 mln euro. Prace potrwają ok. 6 tygodni. Dzięki temu prom będzie pierwszym w historii tej wielkości statkiem zasilanym metanolem

Po zakończeniu modernizacji, gdy prom Stena Germanica, będzie napędzany silnikiem typu dual-fuel, emisja związków siarki zostanie zredukowana o 99 procent, związków azotu skurczy się o 60 procent, a cząstek stałych o 95 procent. O 25 procent zmniejszy się też emisja dwutlenku węgla.

„Emisja związana ze stosowaniem metanolu jest porównywalna z LNG, ale wymagania dotyczące obsługi i infrastruktury są znacznie niższe” - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający Stena Line.

Jeśli cała operacja zostanie zakończona sukcesem, Stena Line przeprowadzi podobną operację także na pozostałych swoich statkach. Już wcześniej armator zapowiedział, że zmiany mogą dotyczyć nawet 40 promów.

 

MK

 

 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.