• <
KONGSBERG_2023

Projekt Flagships otrzymał 5 mln euro dotacji na budowę dwóch statków zasilanych wodorem

PMK

14.05.2019 17:47 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Projekt Flagships otrzymał 5 mln euro dotacji na budowę dwóch statków zasilanych wodorem

Partnerzy portalu

Projekt Flagships otrzymał 5 mln euro dotacji na budowę dwóch statków zasilanych wodorem - GospodarkaMorska.pl

Europejski projekt Flagships otrzymał 5 mln euro dotacji od Unii Europejskiej na budowę dwóch komercyjnych statków zasilanych wodorem. Będą to jednostki zeroemisyjne i powstaną w norweskim Stavanger i francuskim Lyonie. Mają być oddane do służby w 2021 roku.

W Stavanger wodór będzie zasilał prom pasażerski i samochodowy obsługiwany przez Norled w ramach lokalnej sieci transportu publicznego.

W Lyonie jednostka napędzana wodorem będzie obsługiwana przez Compagnie Fluvial de Transport (CFT) i będzie służyć jako statek użytkowy na jednej z najbardziej wymagających rzek, Rodanie.

Jak poinformowano, środki przyznane na projekt przewodni zostały przyznane w ramach unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz ogniw paliwowych i technologii wodorowych (FCH JU).

Oprócz finansowania projektu znaczące dodatkowe inwestycje w budowę statków dokonują zarówno armatorzy, jak i partnerzy konsorcjum.

- Zarówno UE, jak i przemysł żeglugowy postrzegają wodór jako kluczowy czynnik przyczyniający się do łagodzenia zmian klimatu. Projekt Flagships będzie miał duże znaczenie, jeśli chodzi o demonstrację technologii, rentowności i akceptowalności społecznej w zakresie zerowej emisji w oparciu o wodorowe ogniwa paliwowe - skomentował Hege Økland, dyrektor generalny NCE Maritime CleanTech.

Celem projektu jest to, by oba statki były napędzane wodorem produkowanym z energii odnawialnej. Umożliwi to nie tylko prawdziwie zeroemisyjną eksploatację jednostek, ale także stworzy solidną podstawę do dalszego wdrażania lokalnego transportu bezemisyjnego zarówno na morzu, jak i na lądzie.

Ważną częścią projektu będzie także budowa europejskich sieci wsparcia obejmujących łańcuchy dostaw paliwa wodorowego, sieci kompetencji projektowania statków i produkcji, a także znacznie szersze doświadczenie w zakresie regulacji.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.