• <
KONGSBERG_2023

Po co kupować nowy statek, skoro stary można wydłużyć?

17.11.2015 10:17 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Po co kupować nowy statek, skoro stary można wydłużyć?

Partnerzy portalu

Po co kupować nowy statek, skoro stary można wydłużyć? - GospodarkaMorska.pl

Wystarczy przeciąć go na połowę, dodać dodatkowy blok statku i gotowe. Otrzymujemy zupełnie nową jednostkę. W ten sposób można zaoszczędzić wielkie pieniądze. Jak wygląda technologia wydłużania statku? Wszystko można dokładnie obejrzeć na filmach dostępnych w sieci.

Na jednym z nagrań możemy zobaczyć „rozciąganie” statku Braemar, które miało miejsce kilka miesięcy temu w niemieckiej stoczni Blohm + Voss. Wydłużenie Braemaru spowodowało, że jednostka zyskała 31 m do długości, a jego pojemność zwiększyła się z 729 do 988 kabin. Proces wydłużania statku trwał około dwa miesiące.

Technologia powiększania statku staje się coraz bardziej popularna. Armator Cruise MSC niedawno zamówił cztery takie rozszerzenia w stoczni Fincantieri na Sycylii, w cenie 227 mln euro. To znacznie mniejsza suma niż zakup nowej jednostki, której cena waha się od kilkuset milionów dolarów nawet do miliarda dolarów.

Częstymi praktykami zwiększania powierzchni pokładu jest również ich poszerzanie. W czerwcu tego roku na trasę z Chin do Ameryki Południowej powrócił MSC Geneva - pierwszy w historii poszerzony kontenerowiec, należący do armatora MSC. Dzięki modernizacji w chińskiej stoczni Huarun Dadong (HRDD) jednostka może teraz pomieścić 6,3 tys. TEU w porównaniu do oryginalnych 4,86 tys. TEU. Niemcy twierdzą, że dzięki takiej modernizacji można powiększyć nośność statku do 20 proc.

Dzięki temu kontenerowiec może transportować więcej ładunku oraz mieć lepszą stabilność i to przy takich samych kosztach operacyjnych. To pokazuje, że kupno używanego statku, a potem jego poszerzenie, może być bardziej opłacalne i szybsze, niż zamówienie nowej jednostki. Dodatkowo możliwość poszerzenia statku od 2 do 4 rzędów kontenerów zapewnia armatorom elastyczność.

Przebudowa MSC Geneva trwała 4 miesiące, ale włodarze Reederei NSB przewidują, że wraz z doświadczeniem stoczniowców w takich modernizacjach, skróci się także czas ich wykonania.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.