PMK
Nowy rekord udźwigu offshore został pobity w czasie instalacji jednej z platform na złożu Johan Sverdrup na Morzu Północnym.
Dwie górne części platformy zostały zainstalowane tylko przy użyciu największego statku świata - ciężarowca Pioneering Spirit. Każdy z elementów ważył 26 tys. ton, co jest nowym rekordem udźwigu w branży offshore.
- Zakończyliśmy rekordowo ciężką operację udźwigu, jaka kiedykolwiek została wykonana na morzu. W ciągu zaledwie trzech dni podnieśliśmy prawie 47 000 ton. Cały proces został ukończony bezpiecznie i efektywnie - powiedział Ståle Hanssen, odpowiedzialny za inżynierię, instalację w projekcie Johan Sverdrup. - Wszystko to było możliwe dzięki dokładnemu planowaniu i, co nie mniej ważne, wysokiemu poziomowi precyzji wykonania we współpracy z naszymi dostawcami i partnerami - dodał Hanssen.
Pole wydobywcze Johan Sverdrup położone jest na Morzu Północnym, w odległości około 140 kilometrów na zachód od Stavanger. W pierwszym etapie pole ma być eksploatowane przy użyciu czterech platform, ale w planach jest też zbudowanie piątej platformy. Według wstępnych szacunków możliwości produkcyjne pola wynoszą około 550-650 tys. baryłek dziennie, co odpowiada 40% łącznego wydobycia ropy na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Pioneering Spirit mierzy 382 metrów długości i 124 metrów szerokości. Ten olbrzymi katamaran cechuje się wypornością 900 tys. ton wody – to równowartość skupienia w jednym miejscu 300 tys. słoni! Jego tonaż wynosi 403,342 t. Kosztował armatora Allseas ponad 1,7 mld dolarów.
Statek jest wykorzystywany do instalowania i usuwania części dużych platform wiertniczych, służących do wydobywania ropy naftowej i gazu na Morzu Północnym. Statek wyposażony jest również w system do układania rurociągów.
Pioneering Spirit – dane techniczne
Długość całkowita: 382 m
Długość linii wodnej: 370 m
Szerokość: 124 m
Zanurzenie: 10-25 m
Pojemność brutto: 403 342 GT
Nośność: 50 000 t
Silnik: 8 generatorów o łącznej mocy 95 MW
Liczba śrub napędowych: 12 pędników azymutalnych
Prędkość maks.: 14 w
Liczba członków załogi: do 571
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"