ew
Nowa era w branży rejsów wycieczkowych właśnie nadeszła. Na Antarktydzie został ochrzczony pierwszy statek ekspedycyjny zasilany bateriami. Co ciekawe, w jego powstaniu uczestniczyła gdańska stocznia Montex Shipyard.
MS Roald Amundsen jest jednym z trzech 15 000 ton statków o napędzie hybrydowym zamówionych przez norweskiego operatora statków wycieczkowych Hurtigruten.
Jak mówił Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten: "Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach".
Jednostka została wyposażona w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy. Montex Shipyard odegrał istotną rolę w tym projekcie, wykonał bowiem dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową statku.
Firma Hurtigruten szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.
Chrzest jednostki na Ankarktydzie to pierwsza tego typu uroczystość z udziałem wycieczkowca w tak odległym rejonie. Matką chrzestną została badaczka polarna - Karin Strand, badaczka polarna.
Drugi z serii hybrydowy statek ekspedycyjny MS Fridtjof Nansen, ma dołączyć do floty w 2020 r., A planowany termin dostarczenia trzeciego statku to 2021 r.
Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek