• <
nauta_2024

Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami ochrzczony na Antarktydzie (wideo)

ew

08.11.2019 11:58 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami ochrzczony na Antarktydzie (wideo)

Partnerzy portalu

Pierwszy na świecie wycieczkowiec zasilany bateriami ochrzczony na Antarktydzie (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Nowa era w branży rejsów wycieczkowych właśnie nadeszła. Na Antarktydzie został ochrzczony pierwszy statek ekspedycyjny zasilany bateriami. Co ciekawe, w jego powstaniu uczestniczyła gdańska stocznia Montex Shipyard.

MS Roald Amundsen jest jednym z trzech 15 000 ton statków o napędzie hybrydowym zamówionych przez norweskiego operatora statków wycieczkowych Hurtigruten.

Jak mówił Daniel Skjeldam, dyrektor generalny Hurtigruten: "Podczas gdy silniki pracują głównie na morskim oleju napędowym, zestaw akumulatorów statku pozwala na pracę wyłącznie na akumulatorach przez około 45 do 60 minut w idealnych warunkach".

Jednostka została wyposażona w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy. Montex Shipyard odegrał istotną rolę w tym projekcie, wykonał bowiem dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową statku.

Firma Hurtigruten szacuje, że zestaw akumulatorów zmniejszy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o około 20 procent w porównaniu z sytuacją, w której statek używałby tylko zwykłego morskiego oleju napędowego.

Chrzest jednostki na Ankarktydzie to pierwsza tego typu uroczystość z udziałem wycieczkowca w tak odległym rejonie. Matką chrzestną została badaczka polarna - Karin Strand, badaczka polarna. 

Drugi z serii hybrydowy statek ekspedycyjny MS Fridtjof Nansen, ma dołączyć do floty w 2020 r., A planowany termin dostarczenia trzeciego statku to  2021 r.

Firma, która operuje liniami wycieczkowymi wzdłuż fiordów kraju i do Arktyki, zainspirowana została norweską flotą promów hybrydowych, a także rosnącą flotą samochodów elektrycznych. Technologia baterii do napędu statków znajduje się jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ niewiele portów zapewnia stacje do ładowania.
 

 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.