ew
Dzisiejszego popołudnia odbyła się ceremonia chrztu longlinera budowanego od podstaw w gdańskiej stoczni ALKOR. Jednostka zamówiona przez islandzkiego armatora VISIR Ehf otrzymała imię Páll Jónsson.
Statek rybacki został zbudowany na zamówienie armatora VISIR Ehf. Jednostka ma 45 m długości i 10,4 m szerokości. Jest wyposażona w silnik główny Caterpillar z przekładnią, wałem i śrubą oraz w dwa agregaty prądotwórcze. Za dostawy odpowiada stocznia ALKOR.
Jak powiedział nam dziś Pétur Hafsteinn Pálsson, dyrektor generalny VISIR Ehf: "Nasza współpraca z ALKOREM zaczęła się 5 lat temu, kiedy po raz pierwszy zleciliśmy tej gdańskiej stoczni remont jednej z naszych jednostek. Efekt był znakomity, dlatego zdecydowaliśmy się później na przebudowę innej jednostki w tym miejscu a następnie na zlecenie budowy pierwszego naszego nowego statku, który był również pierwszą w pełni wyposażoną jednostką zbudowaną od postaw przez stocznię ALKOR".
Longliner zaprojektowało biuro projektowe NAVÍS. Statek powstawał pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register w oparciu o dokumentacje i nadzór stoczni ALKOR. Stępkę pod budowę jednostki położono 15 czerwca 2018 r.
"Armator w zakresie kontraktu zaplanował, że statek zostanie zbudowany pod klucz z wyłączeniem urządzeń przetwórni. Planował on bowiem zamontować je już na miejscu, w Islandii. Okazał się jednak do tego stopnia zadowolony, iż zdecydował, że urządzenia te będą montowane w Gdańsku. Podpisaliśmy więc nowy kontrakt i w ciągu najbliższego 1,5 miesiąca będziemy wyposażać przetwórnię."- powiedział Andrzej Żółć, szef marketingu spółki ALKOR.
Islandzki armator jest dobrze znany gdańskiej stoczni, ponieważ VISIR Ehf przebudowywał już tam swoje statki. Remont ostatniego, o nazwie Sighvatur GK 57, zakończył się czerwcu 2018 r.
ALKOR wykonuje wszelkiego rodzaju prace remontowe, zarówno bieżące, jak i klasowe, a także przebudowuje i przedłuża statki. To jedna z nielicznych w kraju stoczni remontowych wyposażona we własny pływający dok. Ma on 155 m długości, 24,7 m szerokości pomiędzy basztami, a jego udźwig wynosi 8 000 t.
Od momentu założenia firmy w 1989 r., wyremontowała ona i przebudowała prawie 800 statków różnych typów i bander, w tym m.in. polskie, norweskie, brytyjskie, holenderskie, niemieckie czy greckie.
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek
Dzięki systemowi smarowania powietrzem OceanGlide firma Alfa Laval podpisała pierwsze porozumienie o współpracy z koreańską stocznią
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich