• <
KONGSBERG_2023

Olbrzymi „odkurzacz” płynie z Gdyni na Islandię. Powstał w EPG (foto, wideo)

pc

03.12.2018 03:46 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Olbrzymi „odkurzacz” płynie z Gdyni na Islandię. Powstał w EPG (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Olbrzymi „odkurzacz” płynie z Gdyni na Islandię. Powstał w EPG (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Olbrzymi „odkurzacz nabrzeżowy” płynie z Gdyni na Islandię. Prawie 400-tonowy vacuum ship unloader zbudował Energomontaż Północ Gdynia. Urządzenie będzie pracowało w hucie aluminium w Hafnarfjörður.

– Rozpoczęliśmy budowę na przełomie marca i kwietnia tego roku. Po ośmiu miesiącach ciężkiej pracy, przy udziale parku zaufanych podwykonawców, udało się nam stworzyć w pełni wyposażone urządzenie, które trafi na Islandię i tam zastąpi wyeksploatowanego już poprzednika – tłumaczy Adam Tchórzewski, kierownik projektu EPG.

Załadunek „odkurzacza” podzielono na dwa etapy. Najpierw za pomocą specjalistycznego hydraulicznego systemu poślizgowego urządzenie zostało nasunięte na nabrzeże. Podczas tej operacji jakość swoich usług potwierdziła specjalizująca się w przeładunkach wielkogabarytowych firma ELPO. Następnie dźwigi statkowe załadowały „odkurzacz” na pokład ciężarowca Happy Dover.

– „Odkurzacz” ma za zadanie wyciągać urobek ze statku za pomocą stworzonej wewnątrz maszynowni próżni. W tym przypadku będzie to krzemek glinu, potrzebny w procesie wytwarzania aluminium w hucie na Islandii. Podstawowym parametrem i najistotniejszym dla klienta jest wydajność tego urządzenia. Ten egzemplarz akurat ma za zadanie wyładować 500 t urobku na godzinę – dodaje Tchórzewski.

Happy Dover z „odkurzaczem nabrzeżowym” na pokładzie ma dotrzeć na Islandię w najbliższy czwartek. Statek ma 156,93 m długości, 25,72 m szerokości i 10,32 m zanurzenia. Jego nośność to 18 074 t. Jednostka wyposażona jest w trzy dźwigi (2 x 400 t, 1 x 120 t), posiada klasę lodową 1A. Ciężarowiec został zbudowany w 2011 r., pływa pod holenderską banderą.

Agentem obsługującym jednostkę jest Transfennica Polska należąca do grupy Spliethoff, a jej armatorem – inna spółka z tej samej grupy – firma Biglift Shipping.
 
Energomontaż-Północ Gdynia SA z grupy MARS Shipyards & Offshore specjalizuje się w produkcji dla sektora offshore. Spółka ma w swym portfolio szereg projektów związanych z wykonywaniem konstrukcji służących do wydobywania surowców z dna morskiego, modułów platform wiertniczych i wydobywczych, konstrukcji podwodnych, a także elementów do morskich farm wiatrowych. EPG dostarczał konstrukcje na takie projekty jak: Moho Nord (podwodne konstrukcje do eksploatacji złoża ropy położonego 75 km od wybrzeży Konga), Helix Q5000 (prefabrykacja wieży na platformę interwencyjną do obsługi podwodnych odwiertów) czy Aasta Hansteen (prefabrykacja urządzeń do zamocowania platformy wydobywczej do pola gazowego na Norweskim Szelfie Kontynentalnym). Niewątpliwym atutem firmy, obok doświadczonych i kompetentnych pracowników, jest nowoczesne, rozbudowane zaplecze produkcyjne. EPG dysponuje nowoczesną halą o powierzchni 2,4 tys. metrów kwadratowych wyposażoną w specjalistyczne maszyny, takie jak największa w rejonie Morza Bałtyckiego obrabiarka karuzelowa, walce do zwijania blach o grubości do 150 mm czy słupowysięgniki i automaty do spawania, które zapewniają najwyższą jakość wykonywanych produktów.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.