PMK
Ogromny nowy rosyjski kompleks stoczniowy Zvezda zwodował swój pierwszy statek, tankowiec Aframax o nazwie Vladimir Monomakh. Dwupaliwowa jednostka, napędzana tradycyjnym paliwem i skroplonym gazem ziemnym, jest zaprojektowana do przewozu ropy.
Statek klasy lodowej ICE-1A ma długość 250 metrów, szerokość 44 metrów, nośność 114 tysięcy ton i może żeglować z prędkością 14,6 węzłów. Jest częścią 12 identycznych statków budowanych przez Zvezdę. Stocznia powiedziała, że tankowce są wyposażone w najbardziej zaawansowany system automatyki klasy A.
Tankowiec Aframax zwodowano z pływającego doku transferowego Vympel, który został dostarczony do kompleksu stoczniowego Zvezda w lipcu 2018 r. Dok umożliwia wodowanie wzdłużne statków z trzech różnych linii pochylni stoczni, a także wodowanie na boki urządzeń morskich.
Budowa statku rozpoczęła się w 2017 roku, co zbiegło się z umową dotyczącą projektu, budowy, nadzoru technicznego, obsługi i szkolenia załogi 10 tankowców klasy Aframax.
Obecnie cztery kolejne tankowce Aframax są w produkcji, a ceremonia cięcia metalu dla piątej jednostki odbyła się w lutym 2020 roku. Statki budowane są dla armatora Rosnefteflot.
Rosyjski koncern stoczniowy powstał na bazie Zvezda Far Eastern Shipyard przez konsorcjum Rosneftegaz, Rosnieft i Gazprombank.
W ramach kompleksu planuje się budowę statków o dużej pojemności przeznaczonych do obsługi morskich projektów wydobycia minerałów, w tym w Arktyce, a także statków handlowych, które będą transportować ładunki na krajowych i międzynarodowych drogach wodnych.
Projekt utworzenia klastra stoczniowego i wyposażenia morskiego został uruchomiony przez rząd rosyjski w 2013 roku. Stocznia, która obecnie zatrudnia 3500 osób, powstaje w dwóch etapach, a jej całkowite zakończenie planowane jest na 2024 rok.
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji
Elektryczne wodoloty ze Sztokholmu wypłyną na wody Abu Zabi
Morskie baterie pod kontrolą. Corvus Energy skontroluje baterie w czasie rejsu