PMK
Projekt semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej typu coaster przejdzie niedługo test modelu. Jednostka została zaprojektowana przez polskie biuro Nelton we współpracy ze Stocznią Szczecińską, JPP Marine, Akademią Morską w Szczecinie i Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska.
Obecnie model statku znajduje się w trakcie przygotowywania do pełnych testów modelowych w obiekcie badawczym CTO w Gdańsku, w tym CFD, oporu kadłuba, testu napędu i optymalizacji trymu. W następnym etapie sprawdzone zostaną właściwości / cechy wodoszczelne, umożliwiające optymalizację kształtu kadłuba. Wreszcie planowane jest przeprowadzenie testów aerodynamicznych dla nadwozia i podwozia statku, a także przeprowadzenie prognoz RANS dotyczących zdolności manewrowych.
Zgodnie z harmonogramem projektu pierwszy etap badań modelowych rozpocznie się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Prototyp statku zostanie wykonany w Stoczni Szczecińskiej w ramach projektu badawczo-rozwojowego „SAC (Semi-Autonomous Coaster) - opracowanie, budowa i weryfikacja w rzeczywistych warunkach prototypu półautonomicznego morskiego statku towarowego".
Stocznia Szczecińska poinformowała w grudniu ubiegłego roku, że SAC (Semi-Autonomous Coaster) to pierwszy tak kompleksowy projekt B+R polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności. Jego realizacja daje realną szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.
Efektem bezpośrednim projektu będzie prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie wybranych wysoce innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów.
Jak podała Stocznia Szczecińska, na technologię SAC składają się cztery główne komponenty:
1. Technologia automatycznego sterowania wybranymi elementami pracy oraz eksploatacji systemów statkowych z poziomu zdalnego systemu ICT zainstalowanego u armatora na lądzie oraz systemów zaawansowanej automatyki i sensorów.
2. Technologia semi-autonomicznego systemu nawigacji morskiej umożliwiającego wykonanie manewru antykolizyjnego w warunkach wód przybrzeżnych oraz optymalizację tychże manewrów.
3. System automatycznej optymalizacji zużycia paliwa w sytuacjach postojowych poprzez zastosowanie zestawu akumulatorów i układu fotowoltaicznego.
4. Technologia umożliwiająca przejęcie kontroli nad statkiem w sytuacjach awaryjnych i zagrożeń.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego