• <
nauta_2024

National Geographic Endurance wypłynął z Norwegii. W jego budowie uczestniczyła polska stocznia [wideo]

mb

12.12.2019 09:44 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki National Geographic Endurance wypłynął z Norwegii. W jego budowie uczestniczyła polska stocznia [wideo]

Partnerzy portalu

National Geographic Endurance wypłynął z Norwegii. W jego budowie uczestniczyła polska stocznia [wideo] - GospodarkaMorska.pl

National Geographic Endurance to pierwszy z dwóch statków polarnych X-Bow zamówionych przez amerykańską firmę wycieczkową Lindbland Expeditions od Ulstein Verft. Według informacji od głównego budowniczego i projektanta z firmy Ulstein jednostka 7 grudnia wypłynęła z Ulsteinvik w Norwegii.

National Geographic Endurance, to jednostka zakwalifikowana na Polar Class 5. Może pomieścić na swoim pokładzie 126 pasażerów w 69 kabinach. 75% z nich posiada własne balkony, udostępnione zostaną również tarasy widokowe i skrzydła obserwacyjne, tak by można było podziwiać widoki z każdej strony statku. Eksplorację ma ułatwić także nowatorski system „Zodiac”, który umożliwi szybkie i bezpieczne zejście na ląd, zapewniając ekspresowy dostęp do każdego miejsca docelowego. Dla uzupełnienia możliwości jednostki, do dyspozycji gości będą także kajaki, narty biegowe, zdalnie sterowany pojazd (ROV), mikroskop i podwodne kamery wideo.. Jedną z kluczowych cech Endurance jest kadłub X-Bow Ulsteina, zapewniający większą oszczędność paliwa i bardzo wysoką klasę lodową umożliwiającą dostęp jednostki w głąb regionów polarnych. Rozbudowane zbiorniki paliwa i wody na statku zapewniają dłuższą eksploatację w odległych obszarach, a stabilizatory zerowej prędkości zapewnią stabilność, zarówno przy zerowej prędkości, jak i pełnej prędkości.

Należy podkreślić znaczenie polskiej stoczni CRIST w tym projekcie. Stępkę pod budowę National Geographic Endurance położono tam 17 marca 2018 roku. Jednostka opuściła gdyńską stocznię w kwietniu 2019 roku. Powstał w niej w dużej części wyposażony kadłub jednostki. Na tym udział stoczni w projekcie się nie zakończył. Armator Lindblad Expeditions zamówił w stoczni Ulstein jego siostrzaną jednostkę National Geographic Resolution. Kolejny statek National Geographic ma być gotowy w trzecim kwartale 2021. 18 września 2019 roku położono stępkę pod budowę Resolution w stoczni CRIST.

CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie jej dwudziestodziewięcioletniej działalności osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.



 
 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.