• <
nauta_2024

Największy na świecie statek do przewozu żywych ryb już w norweskiej stoczni

ew

22.02.2019 11:20 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Największy na świecie statek do przewozu żywych ryb już w norweskiej stoczni

Partnerzy portalu

Największy na świecie statek do przewozu żywych ryb już w norweskiej stoczni - GospodarkaMorska.pl

Biuro prasowe Havyard poinformowało, że do stoczni w Leirvic dotarła częściowo wyposażona jednostka Ronja Storm. Co ciekawe, w transporcie pomógł polski holownik Amber II a za projekt statku odpowiada m.in. sopockie biuro projektowe Havyard Design & Engineering Poland.

O jednostce Ronja Storm rozmawialiśmy z Dariuszem Frankowskim, dyrektorem zarządzającym Havyard Design & Engineering Poland. Jak mówił nam w listopadzie: "będzie to największa jednostka tego typu na świecie o wymiarach 116 m długości i 23 m szerokości. Statek o nazwie’ Ronja Storm’ zostanie wyposażony w 4 podłużne zbiorniki do transportu żywych ryb, każdy z niezależnymi systemami cyrkulacji i chłodzenia. Zbiorniki mają objętość 7450 m3, to jest ponad 2 razy więcej niż inne przeciętne statki tego typu. Złowione ryby będą sortowane i transportowane do zbiorników za pomocą 4 wysokowydajnych pomp poprzez linie transportowe o średnicy 20 cali. Na statku zostaną wykorzystane także rozwiązania zapewniające bezpieczne warunki pracy oraz efektywność energetyczną." Cały wywiad można przeczytać TUTAJ

Częściowo wyposażony statek powstawał w tureckiej stoczni Cemre. W Norwegii zostaną wykonane prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Według założeń, już jesienią ma zostać przekazany armatorowi norweskiemu Sølvtrans. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie: "Ronja Storm bedzie największym statkiem w swojej klasie z wielu powodów. Nie tylko ze względu na długość (116 m), która sprawia, że jest o wiele większy od innych jednostek do przewozu żywych ryb, ale także ze względu na pionierską wydajność urządzeń do wytwarzania słodkiej wody. Wytwornice dostarczą ok. 6,8 miliona litrów wody pitnej na dobę, co odpowiada dziennemu zużyciu wody ok. 100 000 Norwegów."

To nie koniec rekordów. Ronja Storm może pochwalić się największą na świecie ładownością zbiorników (prawie dwukrotnie większa niż w przypadku przeciętnej jednostki do przewozu zywych ryb). Statek, jako jedyny na świecie, posiada 4 podłużne zbiorniki, które pozwalają ładować 1000 ton ryb na godzinę. W przeliczeniu, jest to około 3300 dużych łososi na minutę!

Jak mówi Kjetil Myren z Havyard Design & Solution: "Ronja Storm to jednostka przełomowa. Położyliśmy duży nacisk na dokładne i niezawodne przewożenie żywych ryb. Klient rzucił nam wyzwanie, w wyniku którego nowy statek będzie gigantem pod każdym względem.  Łosoś musi podlegać obróbce i być transportowany wielokrotnie w ciągu hodowlanego życia, a kąpiele w wodzie słodkiej są efektywną i przyjazną środowisku metodą. Dzięki urządzeniom wytwarzającym ogromne ilości słodkiej wody, oszczędzamy jej zasoby a jednoczesnie czas i paliwo. Dodatkowo, woda wytwarzana na statku jest oczyszczana, uzdatniana i powtórnie wykorzystywana".

Roger Halsebakk, CEO w Sølvtrans dodaje, że jest bardzo zadowolony z dotychczasowej współpracy z Havyard: "Będzie to fantastyczna jednostka w naszej flocie. Sølvtrans stara się korzystać z rozwoju technologii, uwzględniając aspekty środowiskowe w branży akwakultury."

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.