PMK
Pioneering Spirit, najpotężniejszy statek świata, jest już o kork od wejścia do służby. Olbrzymia jednostka właśnie zakończyła testy suwnic w Rotterdamie.
Unikatowy katamaran przeszedł testy wszystkich 12 systemów suwnicowych, które są w stanie podnieść 3,7 tonowe obiekty każdy. W jednym z ostatnich testów cztery suwnice podnosiły ciężar o wadze 14,7 tys. ton.
Pioneering Spirit mierzy 382 metrów długości i 124 metrów szerokości. Ten olbrzymi katamaran cechuje się wypornością 900 tys. ton wody – to równowartość skupienia w jednym miejscu 300 tys. słoni! Jego tonaż wynosi 403,342 gt. Kosztował armatora Allseas ponad 1,7 mld dolarów.
Statek będzie wykorzystywany do instalowania i usuwania części dużych platform wiertniczych, służących do wydobywania ropy naftowej i gazu na Morzu Północnym. Statek wyposażony jest również w system do układania rurociągów.
Statek przybył do Rotterdamu w styczniu 2015 roku ze stoczni DSME w Korei Południowej, w której od 2010 trwała jego budowa. W Rotterdamie trwały prace finalne. Zakładano, że statek wejdzie do służby latem zeszłego roku, jednak z powodu opóźnień w dostawach kluczowych części katamaranu, data znacznie sie opóźniła. Rozpoczęcie pracy katamaranu planowane jest obecnie na drugą połowę 2016 r.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędu od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek