PMK
Konsolidacja rynku stoczniowego trwa. Tym razem na fuzję zdecydowały dwa największe zakłady z Chin. 1 lipca obie strony potwierdziły tę wiadomość. Fuzja China Shipbuilding Industry Corp (CSIC) i China State Shipbuilding Corp Ltd (CSSC) będzie jeszcze musiała być zatwierdzona przez odpowiednie organy i nadal istnieje wiele szczegółów, które należy wyjaśnić, zanim wniosek będzie mógł zostać sfinalizowany.
Wiele firm należących do dwóch przedsiębiorstw, takich jak CSSC Offshore & Marine Engineering Group Co Ltd, China Marine Information Electronics Co Ltd i Hubei Jiuzhiyang Infrared System Co Ltd wydało podobne oświadczenia potwierdzające plan konsolidacji ich spółek macierzystych.
Do tej pory oba koncerny osiągnęły łączne przychody w wysokości co najmniej 508 miliardów yuanów (81 miliardów dolarów), produkując od lotniskowców dla chińskiej marynarki wojennej po statki do przewozu kontenerów, ropy i gazu dla firm komercyjnych. W 2017 roku, CSIS miał przychody na poziomie 49,13 mld USD, natomiast CSSC wypracował 31,85 mld USD.
Według brytyjskiej agencji informacyjnej Clarkson Shipping, nowa, chińska skonsolidowana grupa stoczniowa będzie mogła pochwalić się portfelem produkcyjnym o łącznym tonażu skompensowanym brutto (CGT) na poziomie 10,4 mln ton, co może jej dać 13 proc. światowego rynku nowych zamówień na statki. Oprócz budowanych dotychczas statków, są planowane również wycieczkowce. Jeśli weźmiemy pod uwagę roczne wyniki sprzedaży, połączone chińskie koncerny będą potężniejsze niż którekolwiek grupy stoczniowe z Korei Południowej, które właśnie próbują podnieść się po latach i wdrażać plany wyjścia z kryzysu. Jak informuje Bloomberg, po ewentualnej fuzji, chiński gigant będzie miał większy portfel zleceń niż jakikolwiek inny konglomerat przemysłu stoczniowego na świecie.
Według specjalistów, jeśli umowa połączenia tych dwóch gigantów dojdzie do skutku, może dać podstawę do dalszej konsolidacji chińskiego przemysłu stoczniowego. Na liście ich klientów są najwięksi światowi armatorzy. W stoczniach CSSC powstają statki m.in. dla MOL, Odfjell, Dynacom, Teekay, John Angelicoussis, CMA CGM, Grimaldi, Swire, czy Torm. Z kolei w CSIS statki powstają m.in. dla Maersk Tanker, China Cosco czy Wallenius.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"