• <
KONGSBERG_2023

Lunar Bow – pierwszy częściowo wyposażony statek z Karstensen Shipyard Poland – w drodze do Danii (foto, wideo)

pc

06.08.2019 04:54 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Lunar Bow – pierwszy częściowo wyposażony statek z Karstensen Shipyard Poland – w drodze do Danii (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Lunar Bow – pierwszy częściowo wyposażony statek z Karstensen Shipyard Poland – w drodze do Danii (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.

– Statek do połowu ryb, przeznaczony na Morze Północne. Jednostka częściowo wyposażona: większość rur, prace kadłubowe, te wszystkie najcięższe prace malarskie zostały wykonane tutaj w Polsce, reszta będzie wykonana w stoczni Karstensena w Skagen. Statek wyposażony w ładownie RSW do przewożenia żywych ryb – mówi Piotr Sobieraj z Karstensen Shipyard Poland.

Lunar Bow wyruszył do Danii w poniedziałek z Gdańska. Ostatnie prace zaplanowane w Polsce przeprowadzano w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. Trawler-sejner holuje holownik Serval. Na miejsce mają dotrzeć w najbliższy piątek.

Trawler ma 80 m długości i 16 m szerokości. Zostanie wyposażony w system napędowy Wärtsilä z silnikiem napędu głównego 10V31 oraz w zespoły prądotwórcze z wysokoprężnymi silnikami Caterpillar C32. Urządzenia pokładowe dostarczy Karmøy Winch, a system obsługi zbiorników RSW – Johnson Controls. Lunar Bow przeznaczony do połowów włokiem lub okrężnicą jest budowany pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL.

Sobieraj poinformował, że do wykonania na statku pozostały jeszcze prace wykończeniowe, elektryczne i izolacyjne, montaż urządzeń i mebli oraz dostosowanie trawlera do oczekiwań armatora.

– Jednostkę zaczęliśmy budować w ubiegłym roku w lipcu, w sumie można powiedzieć, że w lipcu rozpoczęła się działalność stoczni Karstensen, czyli jednocześnie rozwijaliśmy stocznię i budowaliśmy jednostki. W sumie w stoczni w Gdyni budujemy cztery statki, czyli w ciągu roku udało nam się dosyć prężnie rozwinąć. Zamówień na takie jednostki jest bardzo dużo – mówi Piotr Sobieraj z Karstensen Shipyard Poland.

Wodowanie trawlera Lunar Bow odbyło się na początku lipca tego roku. Operację tę podzielono na cztery fazy:

1.    Podniesienie kadłuba i obrót o 90 stopni na placu montażowym.

2.    Załadunek przez Nabrzeże Indyjskie w Porcie Gdynia na ponton UR5.

3.    Przejazd platformami SPMT z pontonu na dok PGZ Stoczni Wojennej.

4.    Wodowanie.

Była to pierwsza na Pomorzu operacja transportu tej wielkości kadłuba na barkę i z barki na dok przy pomocy platform SPMT (self-propelled modular transporter). Więcej informacji tutaj.

Trawler Lunar Bow powstaje dla rodziny armatorskiej Buchan. Kontrakt na jego zamówienie w 2017 r. podpisał ze stocznią Karstensens Skibsværft A/S. kpt. Alexander John (AJ) Buchan.

Stocznia Karstensen Shipyard Poland rozpoczęła działalność w Gdyni w czerwcu ubiegłego roku. Do tego celu pozyskała od Vistal Offshore nowoczesny zakład produkcyjny w Porcie Gdynia przy Nabrzeżu Indyjskim, który został oddany do eksploatacji w 2013 roku. Jest on dostosowany do produkcji kadłubów, składa się z dwóch dobrze wyposażonych, nowoczesnych hal o wymiarach: 200x30x30m oraz 150x30x20 m, a także z przyległych biur i zaplecza dla personelu. Karstensen oficjalnie przejął zakład 1 lipca, na mocy umowy o trzyletniej dzierżawie.

Lunar Bow w liczbach

Typ: Trawler rybacki z ładowniami RSW (refrigerated sea water) do połowu włokiem lub okrężnicą
Właściciel: Lunar Fishing from Peterhead Szkocja
Statek Lunar Bow jest piątą jednostką zbudowaną przez Karstensen dla tego armatora
Projekt techniczny: Karstensens Shipyard A/S oraz KSPL
Projekt roboczy: Western Baltic Engineering przy współpracy z KS DK i KSPL
Główny wykonawca kadłuba: ENERPOL Sp. z o.o.                      

Jednostka jest budowana pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL

Główne dane statku:

Ciężar do transportu: 1 900 t
Długość całkowita: 88,00 m
Długość między pionami: 70,20 m
Szerokość: 16,00 m
Wysokość do pokładu głównego: 6,50 m
Wysokość do pokładu ochronnego: 9,20 m
Silnik główny: Wärtsila 10V31, 6100kW
Agregaty chłodnicze RSW: Johnson Control / 2 x 1400 kW
Silniki pomocnicze AUX: Cat / 2 x 940 + 200 kW
Windy: Karmoy Winch

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.