Litewska firma energetyczna Klaipedos Nafta oraz port w Helsingborgu otrzymały dotacje wartą 10 mln euro na rozwój infrastruktury LNG.
Litwini dostaną 6 mln na budowę naziemnej stacji dystrybucji. Reszta pieniędzy przypadnie Szwedom i zostanie przeznaczona na budowę instalacji skraplania LNG. Oba projekty mają być gotowe do 2017 roku.
- Dotacją, które otrzymaliśmy jest dla nas ogromnie ważna – komentuje Mantas Bartuska, dyrektor generalny Klaiedos Nafta. - Jakość projektu, jego waga zostały docenione przez unijnych strategów. Nowa stacja dystrybucji znacząco obniży koszt utrzymania naszego terminala LNG – dodaje.
Na początku obecnego roku swoją działalność litewski, pływający terminal LNG w Kłajpedzie (FSRU). W pierwszym roku działalności dzierżawionego terminala Litwa będzie mogła sprowadzać za jego pomocą około 1 mld m3 gazu, w przyszłości do 3 mld m3 (a więc całe roczne zapotrzebowanie kraju). Na chwilę obecną stronie litewskiej udało się zakontraktować u norweskiego Statoilu dostawy na poziomie 540 mln m3 rocznie w latach 2015-20. Cena tego błękitnego paliwa ma wahać się pomiędzy 336 a 373 dolarów i jest powiązana ze wskaźnikiem NBP tj. indeksem brytyjskiej giełdy gazu. Planuje się także kupno gazu na rynkach spotowych.
Pływający terminal będzie także w niedalekiej przyszłości zabezpieczać kraj nad Niemnem przed ewentualnym szantażem gazowym. W tym celu musi zostać przebudowany rurociąg Kłajpeda-Kiemėnai pozwalający na efektywne połączenie Litwy z łotewskim magazynem gazu w Inčiukalnis. Obecnie strona litewska dysponuje bowiem jedynie 170 tys. m3 przestrzeni magazynowej, co przekłada się na zabezpieczenie około 3 tygodniowego krajowego zużycia gazu.
Z perspektywy biznesowej FSRU w Kłajpedzie ma obecnie znaczenie wyłącznie lokalne. Kraje bałtyckie stanowią bowiem "gazowe wyspy", co może zmienić dopiero powstanie Gazociągu Polska-Litwa.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza