ew
W pełni autonomiczny statek Mayflower Autonomous Ship (MAS) ma powtórzyć drogę swego imiennika - żaglowca z 1620 roku. Podróż śladami pielgrzymów do Ameryki ma rozpocząć się już w tym roku, w Plymouth, w 400 rocznicę wydarzenia. Częściowo, w znacznym stopniu wyposażony, aluminiowy kadłub powstawał w gdańskiej stoczni Aluship Technology i jest już w drodze do Wielkiej Brytanii. Tam zostanie ostatecznie doposażony i przygotowany do niezwykłego rejsu.
Jednostka jest 15 metrowym trimaranem - składającym się z trzech sztywnych kadłubów - o wadze pięciu ton i prędkości maksymalnej do 20 węzłów. Napędzana będzie energią elektryczną generowaną z wiatru i słońca, choć na pokładzie znajdzie się także awaryjny generator Diesla. Kadłuby, jeden główny i dwa stabilizujące statek, były wyprodukowane w Gdańsku.
Rejs śladami historycznego żaglowca ma rozpocząć się we wrześniu. Jak twierdzą organizatorzy: IBM i morska grupa badawcza ProMare, MAS ma szansę stać się pierwszym pełnowymiarowym, w pełni autonomicznym statkiem, który przepłynie Atlantyk.
Mayflower Autonomous Ship (MAS) będzie wykorzystywać AI, zaawansowane serwery, technologie chmury i obliczeniowe IBM do autonomicznej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych podczas podróży z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.
Na statku będą znajdować się trzy kapsuły badawcze zawierające szereg czujników i oprzyrządowania naukowego, które naukowcy wykorzystają do badań cyberbezpieczeństwa morskiego, monitorowania ssaków morskich, mapowania poziomu morza i lokalizacji tworzyw sztucznych w oceanie. Prace będą koordynowane przez Uniwersytet Plymouth w Wielkiej Brytanii, który przoduje w badaniach morskich.
Uniwersytet Plymouth poprowadzi badania w celu pogłębienia wiedzy na temat tworzyw sztucznych w oceanie, analizując próbki wody z MAS płynącej przez Atlantyk, aby dowiedzieć się więcej o pochodzeniu, rozmieszczeniu i potencjalnym wpływie mikroplastików na ocean.
IBM pomaga w budowaniu modeli głębokiego uczenia zdolnych do rozpoznawania zagrożeń nawigacyjnych, które pojawią się we wbudowanych kamerach wideo MAS. Jednostka będzie w stanie rozpoznawać zagrożenia, takie jak boje, gruz i inne statki oraz będzie miała stałą świadomość sytuacyjną dzięki RADAR, AIS i LIDAR - technologii stosowanej w samochodach autonomicznych.
Po wykryciu zagrożenia MAS użyje oprogramowania IBM, aby pomóc w niezależnym podejmowaniu decyzji, czy zmienić kurs, a w razie awarii przyspieszyć pobieranie dodatkowej mocy z pokładowego generatora rezerwowego. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, MAS będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość, jaką powinien pokonać Atlantyk.
Dyrektor projektu autonomicznej jednostki Brett Phaneuf zaznaczył, że zainspirowały go jego rodzinne korzenie z miejsca lądowania pasażerów żaglowca Mayflower.
6 września 1620 r. 102 osadników, głównie brytyjskich purytanów, oraz ok. 30 członków załogi Mayflowera wyruszyło w podróż do Nowego Świata. Droga zajęła im ponad dwa miesiące; 21 grudnia tego samego roku zawitali do obecnego Plymouth w stanie Massachusetts.
Mayflower Autonomous Ship powtórzyć ma podróż imiennika w jej okrągłą 400. rocznicę, jednak zajmie mu to jedynie około dwóch tygodni. Phaneuf podkreślił, że pojazdy autonomiczne wywrą znaczący wpływ na kolejne czterysta lat funkcjonowania ludzkiego społeczeństwa, więc projekt w godny sposób oddaje osiągnięcie jego przodków.
Firma IBM wskazała, że jednym z wyzwań projektu MAS jest niepewne połączenie ze światem - statek nie może komunikować się z chmurą obliczeniową w trybie ciągłym, gdyż w podróży zdarzać się będą długie przerwy bez dostępu do sieci. Kluczowe w podejmowaniu decyzji będzie więc opracowane przez koncern narzędzie ODM, które używane jest m.in. do tworzenia miliardów zaawansowanych funkcji matematycznych na potrzeby rynku finansowego.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji