ew
W dniach 4-6 grudnia w Nowym Orleanie odbyły się największe komercyjne targi przemysłu okrętowego w Ameryce Północnej, gromadzące przeszło tysiąc wystawców, przeznaczone dla osób, instytucji i przedsiębiorstw prowadzących działalność na wodach przybrzeżnych, śródlądowych i na pełnym morzu - International WorkBoat Show. Podczas wydarzenia, wręczono prestiżową nagrodę „Significant Boat of the Year”. W tym roku, tytuł otrzymały dwie jednostki zaprojektowane przez Wartsila Ship Design Poland.
Mowa o siostrzanych statkach CRV: El Coqui i Taino, które powstały na zamówienie amerykańskiego armatora Crowley Maritime Corporation. Jednostki mają prawie 220 m długości i ponad 32 m szerokości. Na pokład zabierają 2,4 tys. TEU, zarówno kontenerów 20’ i 40’, jak również 45’ i 53’ stworzonych specjalnie na rynek amerykański, oraz kontenery chłodzone. Statki przystosowane są także do transportu ładunków ro-ro (zabierają na pokład 370 pojazdów osobowych i ciężarowych). To pierwsze w swojej klasie jednostki (CRV) zasilane LNG, które pływają pod amerykańską banderą.
Nowatorskim rozwiązaniem, niespotykanym wcześniej, jest rozmieszczenie elementów systemu LNG. 3 zbiorniki na paliwo gazowe (o łącznej pojemności 2,3 tys. m³) umieszczono na podwójnym dnie, pod ładownią kontenerów. Dzięki temu strata spowodowana koniecznością instalacji zbiorników LNG jest mniejsza niż w przypadku tradycyjnego ich usytuowania na pokładzie otwartym. Wyniosła mniej niż 5,3% ekwiwalentu TEU całkowitej pojemności. Natomiast LNG compressor/pump room umieszczono pod pokładem grodziowym, co pozwoliło maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń.
Ponadto konieczne było dostosowania konstrukcji, aby do zera zminimalizować ryzyko uszkodzenia zbiorników LNG. W tym celu pokład nad nimi został tak zaprojektowany, aby wytrzymać upadek kontenera nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Dodatkowo strefy niebezpieczne całkowicie odizolowano od przestrzeni komunikacyjnej i pokładów roboczych.
Oba kontenerowce zostały zbudowane w Stanach Zjednoczonych w stoczni VT Halter Marine w Pascagoula w stanie Mississippi, z zarządzaniem budową na miejscu przez Crowley, i zostały dostarczone w lipcu i grudniu 2018 r. Obsługują połączenia między Jacksonville na Florydzie i San Juan na Puerto Rico i zostały zaprojektowany specjalnie dla tego serwisu. Ograniczenia w głębokości tamtejszych basenów portowych wymusiły specyficzne podejście do aspektów statecznościowych. Ze względu na to, że statek nie może pływać z przegłębieniem na rufę konieczne było takie zaprojektowanie jego konstrukcji, aby każdą tonę ciężkiej rufy (siłownia, pokłady samochodowe i kontenerowe umieszczone za nadbudówką) rekompensowała taka sama masa balastu na dziobie.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek