• <
KONGSBERG_2023

EPG dostarcza 850-tonową konstrukcję do budowy statku dla angielskiego armatora Royal IHC [foto, wideo]

mb

29.10.2019 12:53 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki EPG dostarcza 850-tonową konstrukcję do budowy statku dla angielskiego armatora Royal IHC [foto, wideo]

Partnerzy portalu

EPG dostarcza 850-tonową konstrukcję do budowy statku dla angielskiego armatora Royal IHC [foto, wideo] - GospodarkaMorska.pl

Energomontaż Północ Gdynia S.A wyprodukował innowacyjną stalową konstrukcję dla Royal IHC składającą się z czterech części, która wypłynęła wczoraj z Nabrzeża Gościnnego w Porcie Gdynia, na specjalnie przygotowanej barce, do portu w Rotterdamie. Wszystkie elementy konstrukcji zostaną tam połączone w całość i zainstalowane na statku.

„W dniu 24 października odbył się załadunek konstrukcji wyprodukowanych dla angielskiego klienta Royal IHC. Konstrukcje te stanowią część systemu, który zostanie zainstalowany na specjalnym statku służącym do układania rur na dnie morza do głębokości 3000 metrów” - mówi Adam Bubacz, kierownik projektu Energomontaż S.A” (…) Konstrukcje wyprodukowane w ramach projektu przez Energomontaż to: rama spoczywająca  na dwóch technologicznych podporach,  stalowe koło o średnicy 21 metrów, stojak do koła oraz konstrukcja zwana „pivot frame” (…)” Łączna masa wszystkich elementów to ponad 850 ton - dodaje

Największa wieża ma masę 520 ton. Do jej wyprodukowania użyto specjalnej stali S690, która wymaga podgrzewania przy spawaniu.

28 października barka wypłynęła z Nabrzeża Gościnnego w Gdyni. Planowo ma wpłynać do portu w Rotterdamie 2 albo 3 listopada tego roku.

Energomontaż Północ-Gdynia wykonał kluczowe elementy nowoczesnego statku do układania rurociągów. Mowa o jednostce Seven Vega dla armatora Subsea 7. Kontrakt w tej sprawie z brytyjskim klientem Royal IHC podpisano 13 września 2019 roku.

Dla Energomontażu Północ-Gdynia  była to pierwsza umowa na rynku brytyjskim. Podpisano ją „po dogłębnych audytach technicznych i HSE, wykazujących bezkompromisową jakość EPG, możliwości i długoterminowe zaangażowanie w bezpieczeństwo” – podała spółka. EPG wyprodukowało największą część tzw. Reel Lay Tower, czyli specjalistyczną wieżę do układania rurociągów.

Przewóz tej wielkogabarytowej konstrukcji wymaga wsparcia logistycznego na szeroką skalę. Przygotowaniem części do transportu zajęła się firma Sarens. Trzy mniejsze konstrukcje bedą ładowane za pomocą dźwigów pływających, a największa konstrukcja stalowa, czyli wieża została nasunięta przez samobieżny modułowy transporter (SPMT) K24 Kamag z hali produkcyjnej na barkę. Operacja załadunku konstrukcji i przygotowania do transportu rozpoczęła się w środę i trwała dopóźnych godzin wieczornych. Jutro części zostaną odpowiednio przyspawane i przetransportowane do Rotterdamu.

Statek Seven Vega został zamówiony w 2017 r. To jednostka typu reel-lay, będzie miała 149,2 m długości, 33 m szerokości, 13 m wysokości i 8,3 m zanurzenia. Jej nośność to 10 800 t. Statek będzie mógł instalować rurociągi na głębokości nawet 3 000 m. Pokład główny będzie miał 800 m2 i maksymalną wytrzymałość 10 t/m2. Zostanie wyposażony m.in. w: system monitorowania Kongsberg HMS 100 do obsługi śmigłowców, główny żuraw z kompensacją wysokości (AHC) o unosie 250 t, pomocnicze żurawie pokładowe o unosie 50 t i 15 t oraz górny żuraw o unosie 20 t. Jednostka jednorazowo będzie mogła zabrać na pokład 7 200 t przewodów. Zostanie również wyposażona w dwie 325-tonowe wciągarki i windy. Seven Vega będzie miał 3 silniki główne o maksymalnej mocy 3 500 kW każdy. Zostanie na nim wykorzystany system dynamicznego pozycjonowania (DP) Kongsberg Class-III, który umożliwi mu dokładne pozycjonowanie i manewrowanie w trudnych warunkach. Maksymalna prędkość statku to 13 w. Na pokładzie pomieści 120 osób.

Jak podaje Royal IHC, wiodący na świecie system układania rurociągów, opracowany specjalnie dla statku Seven Vega, jest bezpieczny dla załogi, elastyczny i wydajny operacyjnie. Realizację projektu poprzedziły badania przeprowadzone w ośrodku MARIN.

Systemy nautyczne i elektryczne na jednostkę dostarczyli Croonwolter&dros and Bakker Sliedrecht. Zespoły prądotwórcze wykonał Hundai, a pędniki Wärtsilä. Produkcją żurawia głównego AHC zajął się Huisman.Jednostka zastąpi statek Sesea Navica Subsea,

Energomontaż-Północ Gdynia SA z grupy MARS Shipyards & Offshore specjalizuje się w produkcji dla sektora offshore. Spółka ma w swym portfolio szereg projektów związanych z wykonywaniem konstrukcji służących do wydobywania surowców z dna morskiego, modułów platform wiertniczych i wydobywczych, konstrukcji podwodnych, a także elementów do morskich farm wiatrowych. EPG dostarczał konstrukcje na takie projekty jak: Moho Nord (podwodne konstrukcje do eksploatacji złoża ropy położonego 75 km od wybrzeży Konga), Helix Q5000 (prefabrykacja wieży na platformę interwencyjną do obsługi podwodnych odwiertów) czy Aasta Hansteen (prefabrykacja urządzeń do zamocowania platformy wydobywczej do pola gazowego na Norweskim Szelfie Kontynentalnym). Niewątpliwym atutem firmy, obok doświadczonych i kompetentnych pracowników, jest nowoczesne, rozbudowane zaplecze produkcyjne. EPG dysponuje nowoczesną halą o powierzchni 2,4 tys. metrów kwadratowych wyposażoną w specjalistyczne maszyny, takie jak największa w rejonie Morza Bałtyckiego obrabiarka karuzelowa, walce do zwijania blach o grubości do 150 mm czy słupowysięgniki i automaty do spawania, które zapewniają najwyższą jakość wykonywanych produktów.


 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.