• <
nauta_2024

Prezes Lotos Asfalt: Projekt EFRA będzie zakończony o czasie

pc

06.08.2019 11:16 Źródło: PAP
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Prezes Lotos Asfalt: Projekt EFRA będzie zakończony o czasie

Partnerzy portalu

Prezes Lotos Asfalt: Projekt EFRA będzie zakończony o czasie - GospodarkaMorska.pl

W trakcie uruchomiania kompleksu koksowania, najważniejszej części Projektu Efektywnej Rafinacji (EFRA), natrafiamy na usterki, ale nie opóźnią one zakończenia inwestycji - uważa prezes Lotos Asfalt Cezary Godziuk. Projekt ma być gotowy w 2019 roku.

Budowa kompleksu opóźnionego koksowania (DCU - Delayed Coker Unit) rozpoczęła się we wrześniu 2015 r.; cały projekt wart jest ok. 2,3 mld zł. Projekt obejmuje budowę w rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku kilku nowych instalacji oraz rozbudowę lub modernizację istniejących instalacji i obiektów, dzięki którym pogłębi się przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Z tzw. ciężkiej pozostałości po przerobie ropy będzie można wytworzyć m.in. paliwo lotnicze.

Zakończenie budowy DCU pierwotnie było planowane na koniec maja br., ale finalnie stało się to pod koniec czerwca br. Jak informowała wcześniej Grupa Lotos, do której należy Lotos Asafalt, powodem opóźnienia były problemy generalnego wykonawcy inwestycji - włoskiej firmy Kinetics Technology (KT) - z zapewnieniem odpowiedniej liczby wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Godziuk, cytowany we wtorkowym komunikacie Grupy na pytanie o rozruch DCU, serca Projektu EFRA, przypomniał, że bardzo ważne było "płynne przejście z fazy budowy, za którą odpowiadała włoska firma KT, do fazy uruchamiania instalacji". "Za uruchomienie odpowiada nasza spółka. Obecnie w trakcie prac natrafiamy na mniejsze lub większe usterki, ale do tej pory nie stanowią one zagrożenia dla naszych harmonogramów" - ocenił prezes.

Zaznaczył, że kierowana przez niego spółka zamierza skupić się na rynku asfaltów specjalnych, ze szczególnym uwzględnieniem asfaltów modyfikowanych. "Lotos Asfalt będzie dążyć do umocnienia pozycji lidera na rynku asfaltów modyfikowanych. W 2018 roku spółka posiadała około 45 proc. udziału w krajowym rynku asfaltów modyfikowanych. Rynek ten jest obiecujący, ponieważ w okresie 10 lat (lata 2007-2017) udział asfaltów modyfikowanych w rynku wzrósł z 12 proc. do 31 proc." - ocenił.

Jak mówił, takie asfalty mają "zwiększoną odporność na deformacje, zmęczenie, starzenie oraz wpływ warunków atmosferycznych, co znacząco wydłuża ich czas eksploatacji". "Naszym celem jest też rozwój innowacyjnych technologii umożliwiających produkcję nowatorskich asfaltów przyjaznych dla środowiska" - wskazał.

W maju br. Grupa Lotos, Orlen Asfalt i Budimex podpisały umowę z politechnikami w Gdańsku i Warszawie oraz Instytutem Badawczym Dróg i Mostów. Chodzi o badania modernizacji nawierzchni asfaltowych przy użyciu asfaltów modyfikowanych.

Godziuk wyjaśnił, że wyniki badań "powinny podkreślić zalety i atrakcyjność nawierzchni asfaltowych w porównaniu do nawierzchni z betonu cementowego". "Spodziewanym efektem jest przygotowanie przez konsorcjum naukowe nowych kart katalogowych, odpowiednich zapisów i wymogów do dokumentacji oraz wytycznych obowiązujących w budownictwie drogowym w Polsce. Wierzymy, że ten projekt przyczyni się nie tylko do poprawy trwałości dróg w Polsce i optymalizacji kosztów ich budowy, ale także przyniesie stronom porozumienia konkretne korzyści ekonomiczne" - zaznaczył.

Grupa Lotos to polska grupa kapitałowa, do której należy m.in. spółka Lotos Asfalt. Działalność Grupy ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. Grupa wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. W należącej do Lotosu rafinerii w Gdańsku surowiec przerabiany jest głównie na paliwa. Spółka zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.