Paweł Kuś
Biuro projektowe Deltamarin podpisało kontrakt na zaprojektowanie pierwszego prototypu masowców handysize (10-35 tys. ton nośności) z napędem LNG. Dwie jednostki o nazwie B.Delta26LNG zostaną skontruowane dla fińskiego armatora ESL Shipping Ltd w chińskiej stoczni Qingshan Shipyard of Sinotrans & CSC SBICO.
Projekt Deltamarin obejmuje podstawowy i szczegółowy design jednostki. - Pracowaliśmy z Deltamarin dwa lata nad tym prototypem. Naszym celem było stworzenie koncepcji statku zgodnego z ekologicznymi trendami. Ten projekt to dowód na niesamowity fiński know-how – mówi Mikki Koskinen, dyrektor zarządzający ESL Shipping.
Po zakończeniu budowy, te dwa statki będą pierwszymi na świecie masowcami handysize z technologią dual-fuel. Wraz z rozwojem terminali LNG, w tym polskiego w Świnoujściu, o to paliwo armatorowi w obrębie Bałtyku będzie bardzo łatwo. Oprócz nowoczesnego napędu Deltamarin zadbał też o optymizację kształtu kadłuba i szereg innych innowacji, które zapewnią mniejsze zużycie paliwa przez jednostki. Statki będą mogły dzięki temu obniżyć emisję CO2 aż o 50 proc. w porównaniu do dzisiejszych masowców. Oznacza to, że te wyniki będą w zgodzie z nowymi regulacjami IMO, które wjedą w życiu w 2025 roku.
Masowiec B.Delta26LNG będzie wyposażony w zbiornik LNG o objętości ok. 400 m3. - Armator bardzo ściśle z nami współpracował, tak aby jego jednostki spełniały jego wszystkie życzenia i były skuteczne w zakresie bałtyckiego handlu. Przykładem może być zoptymalizowany system załadunku towarów oraz ich rozmieszczenie – mówi Konstantinos Fakiolas, dyrektor sprzedaży w Deltamarin.
Nowoczesne masowce mają być także skuteczne w żegludze arktycznej. Odznaczać się będą klasą lodową 1A, czyli będą zdolne operować jak lodołamacz. Pod tym względem jednostki były testowane w renomowanych instytucjach: SSPA w Szwecji i Aker Arctic Technology w Finlandii.
Projekt masowców został wyceniony na 2 mln euro. Jednostki mają zostać wybudowane na początku 2018 roku.
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"