pc/PAP
Przedstawiciele China Shipbuilding Industry Corporation mają złożyć wizytę w chorwackich stoczniach Uljanik i 3 Maj jeszcze w tym miesiącu lub na początku maja – poinformował chorwacki rząd. Cel spotkania to możliwa współpraca. Chorwacka grupa stoczniowa Uljanik walczy o przetrwanie w obliczu możliwości bankructwa z powodu problemów z płynnością, które rozpoczęły się w 2017 r. O sprawie napisał portal seenews.com.
Premier Chorwacji Andrej Plenković w wywiadzie dla publicznego nadawcy HTR powiedział, że wizyta chińskiej delegacji ma odbyć się między 25 kwietnia a 10 maja.
Jak podał portal seenews.com, chorwacki premier poinformował o spotkaniu z przedstawicielami China Shipbuilding Industry Corporation po tym, jak chińska delegacja wysokiego szczebla pod przewodnictwem premiera Li Keqianga odwiedziła Chorwację na Szczycie Szefów Rządów Państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin w formule 16+1, który w tym miesiącu odbył się w Dubrowniku.
– Rozmawialiśmy o tym również w Pekinie w listopadzie ubiegłego roku i nie jestem zaskoczony szybką decyzją o wizycie w Chorwacji – powiedział Plenković, cytowany przez seenews.com.
Co dalej z Grupą Uljanik?
Sąd gospodarczy w Rijece przełożył na 5 czerwca rozprawę, na której zapaść ma decyzja o wszczęciu postępowania upadłościowego przeciwko stoczni 3 Maj.
Chorwacka agencja finansowa FINA 5 marca natomiast poprosiła miejscowy sąd o wszczęcie postępowania upadłościowego przeciwko stoczni Uljanik w związku z niespłaconym długiem w wysokości 28,2 mln kun. W tym samym miesiącu rząd Chorwacji oświadczył, że nie może poprzeć planu restrukturyzacji zmagających się z problemami stoczni Uljanik i 3 Maj, ponieważ operacja ta wymagałaby ogromnych nakładów finansowych ze strony państwa. Szacuje się, że to koszt ok. 1 mld euro, co odpowiada 2% PKB tego kraju.
Chorwacja wydała w ciągu ostatnich 25 lat ponad 33 mld kun, aby uratować i potem sprzedać państwowe stocznie, lecz te działania nie przyniosły znaczących sukcesów.
Grupa Uljanik w 25% należy do państwa i składa się z dwóch głównych stoczni nad Adriatykiem: Uljanik i 3 Maj, a także mniejszych spółek zależnych. Grupa od pewnego czasu ma kłopoty finansowe z powodu niekorzystnych dla sektora stoczniowego skutków globalnego kryzysu finansowego, co doprowadziło do spadku zamówień na nowe statki. Pracownicy stoczni obecnie strajkują, domagając się wypłaty zaległych wynagrodzeń.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Optonaval nawiązuje współpracę z Damen Naval przy budowie niemieckich fregat nowej generacji
Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji